Hjem Om bloggen Kontakt Arkiv Kategorier

Reise og friluftsliv

Snartur til Lofoten

Tenk at nå har jeg vært her oppe på Øytun Folkehøgskole i akkurat to uker! Det har gått så utrolig fort. Vi har allerede rukket å være på nok turer til at jeg ikke kan telle dem på en hånd en gang, og jeg har faktisk sovet tilsammen 5 netter ute til nå. Jeg har blitt kjent med så mange nye mennesker, lært mye nytt og fått oppleve så mye at det virker som jeg har vært her i hele to måneder.

Men nok om det. Jeg tenkte egentlig jeg skulle vise dere noen bilder jeg og pappa tok på veien opp hit. Vi hadde ikke veldig god tid da vi reiste på en tirsdag og skulle komme frem til skolen på den følgende fredagen, men vi måtte en tur innom Lofoten likevel. Jeg har hørt mye fint om Lofoten, men at det skulle være fint, det visste jeg ikke. Vi bodde i ei lita, sjarmerende rorbu i Å ytterst på Moskenes, og der ble vi godt tatt imot av ei gammel dame som pratet i et sett på vassekte og ærlig nordlenning. Morgenenen etter var det så godt å våkne til sjølukt, havutsikt og sol før vi vendte snuten tilbake igjen. Jeg forelsket meg totalt i stranda på Flakstad, og bestemte meg med en gang jeg satte foten på den hvite stranda og i det iskalde vannet at dit skulle jeg tilbake en gang! Og ettersom hele den turen til Lofoten var så fin, så måtte jeg bare dele de bildene jeg tok her.

Åh, jeg er så betatt av dette stedet!

Fisketur på Skurven

Mange vil utforske alle mulige deler av verden, se kjente strender, kjente bygninger eller bestige kjente fjelltopper. Men mange av oss har faktisk ikke utforsket det lille området vi bor på en gang, og det har jeg lyst til å bli flinkere til! Derfor syntes jeg det var kjempemorsomt da pappa, onkel og Roar hadde snakket seg sammen og ville ha med seg meg og Silje på fisketur oppe i et fjellområde ikke langt fra der vi bor, kalt Skurven. Når sant skal sies har jeg jo hytte i det området, men jeg følte meg overhodet ikke kjent på Skurven. Etter den helt fantastiske turen med de beste turkameratene som finnes, klarer jeg nå å se sammenhengene mellom kartet og landskapet rundt meg mye bedre.

På fredag dro jeg og Pappa opp til hytta for å sove den første natta der. Mamma og vår flat coated retriver, Balder, ble også med til hytta, men de skulle ikke bli med på selve fisketuren. På lørdagsmorgenen møttes vi alle og begynte marsjen oppover mot fjellet. Vi hadde vår første pause på en liten topp. Her måtte selvfølgelig kameraet frem:

Silje og meg ♥

Fosens natur!

Min elskede jentespeiderkniv som er den første kniven jeg har hatt. Jeg har sikkert hatt den siden 3.-4. klasse, og det funker fortsatt kjempebra!

Multer!

Vi stoppet ved et lite fiskevann for å prøve fiskelykken. Jeg var heller mer interessert i å plukke multer, så det ble ikke mye fisk på meg. Heldigvis fikk pappa greit med fisk. Han hadde nemlig glemt av pølsepakken, så uten ørretene han fikk hadde det ikke blitt middag på oss.

Vi ble ved det vannet i kanskje 1-2 timer før vi måtte traske videre.

Etter å ha gått nesten hele dagen, var det sinnsykt godt å tråkke ut av fjellskoene mine, Jeg har et elsk-hat forhold til disse skoene. Jeg elsker å ha dem på for tre grunner: De er fine, de holder meg alltid tørr på bena, og i tillegg er de veldig gode å ha på mykt flatt terreng. Grunnen til at jeg absolutt hater disse skoene er fordi de er helt forferdelige å ha på hardt underlag eller å gå nedoverbakke i. Tærne presses frem, og det gjør grusomt vondt. Derfor kan det ikke beskrives den deilige følelsen jeg hadde da jeg gikk ut av disse skoene.

Mens Silje og jeg ventet på at fedrene våre skulle gjøre klar middagen tok vi med oss kameraet igjen for å ta noen snapshots.

Rødvin på boks til middagen!

På kvelden bestemte vi oss for å ta en aldri så liten kveldstur. Jeg var egentlig sykt sliten, men jeg ble med likevel, og det er jeg veldig glad for nå! Utsikten var jo selvfølgelig fantastisk, men himmelen var ubeskrivelig. Utsikten og himmelen tilsammen gjorde den lille kveldsturen helt magisk!

Senere på kvelden tente vi bål og koste oss med spekemat, tørket frukt og nøtter. Det er alltid koselig å sitte rundt bålet med den turgjengen, så mange morsomme historier fra da pappa, onkel og Roar var unge dukker opp, og det er til å le seg dø av! Det ble faktisk ganske sent også, i hvertfall i forhold til hvor sliten jeg egentlig var. Å legge seg i soveposen klokken rundt midnatt var kjempegodt!

På søndagsmorgenen pakket vi sakene våre sammen igjen for å traske tilbake, men vi bestemte oss for å gå en litt annen vei tilbake. Derfor gikk ned Bredskaret, hvor jeg selvfølgelig greide å ødelegge fiskestanga, som førte til at jeg kan stryke fiske fra fisketur. Fordi det ble faktisk ikke særlig mye fisking på meg. Men det gjør egentlig ikke så veldig mye, fordi det er å gå i naturen som betyr mest for meg.

Vi gikk ned til en dal som heter Agnetlia. For litt mindre enn hundre år siden var det en liten gård der. For meg er det helt utenkelig at noen kunne drive en gård så langt unna andre folk, i tillegg til at været kan være ganske hardt oppe i fjellet. Jeg synes også det er så synd at den ikke finnes mer. Nå ser man bare engene og grunnmurene som er igjen.

Omsider kom jeg tilbake til hytta mi. Vi kunne ikke gjøre annet enn å kaste oss i vannet nesten med en gang vi kom hjem!

Tusen takk for en kjempefin tur!

Lookback KBH

Memores from Copenhagen// photo: my sistertwister

København

Nå har jeg nettopp vendt hjem fra København med enda større forventninger til USA-turen, ettersom jeg møtte vertsforeldrene mine for aller første gang, og med noen godsaker i kofferten på vei tilbake.

Vi landet vel i København i 2-tiden på torsdag, og etter å ha vandret i en evighet, (Det virket i hvertfall som vi vandret i en evighet.) fant vi endelig en koselig plass å spise i Nyhavn. Alle som har vært i Køben vet at Nyhavn er stedet å spise. Det er så fint der! Med folkemengden og de små koselige resturantene ved bryggene. Etter en deilig kyllingsalat gikk vi en rask tur gjennom Strøget uten så mye som en eneste handlepose med meg ut. What?!? Tror jeg ikke jeg var helt i shoppinghumør for å si det sånn. Turen gikk istedet til Tivoli hvor jeg fikk testet ut et par berg-og-dalbaner osv.

I 12-tiden på fredag var vi allrede oppe ved Amalienborg, slottet til den danske monarken, og vi fikk se vaktskiftet til gardistene. Vi skulle møte vertsfamilien min og en tidligere student de har hatt på en restaurant i Nyhavn igjen klokken 13. Så vi gikk rett over dit og møtte dem der. Vertsfamilien min er helt fantastisk, og de er så utrolig livlige! Jeg får min egen iPhone over der, og vertforeldrene mine gir meg den og telefonregningen helt gratis. Selv etter at jeg sa jeg hadde egen iPhone (når den kommer tilbake fra rep. vel og merke...) og at jeg kunne bruke eget kontantkort fra EF insisterte de på at jeg skulle ha den telefonen. Huset deres er visst ganske stort, ihvertfall i følge Laura, den danske utveklingstudenten de hadde for to år siden. Peggy (vertsmor) insisterte til og med på at hun skulle kjøre meg til og fra skolen enda jeg ikke har noen problemer med å gå. Perry (vertsfar) ville så gjerne lære meg å kjøre bil, snøskuter, firhjuling, båt og alt det andre utstyret de har. Åh, som jeg gleder meg til å bo hos dem.
Laura og faren hennes var også kjempetrivelige. De ga oss nyttige tips til året mitt som utveklingsstudent. Jeg er så glad for at de var til stede sammen med vertsfamilien. Vi snakket og lo i flere timer, og det som gjorde at vi måtte skille lag var at Perry og Peggy skulle ta en kanalbåt før de tok toget hjem til Laura's.
Senere den dagen fikk jeg også shoppet bittelitt på Bik Bok og sports outlet før jeg var så utrolig sliten og bare bestemte meg å gå på hotelrommet for å sove.

Vi dro ganske tidlig fra hotellet vårt på lørdag, tok toget til København airport, og jeg fikk handlet litt på flyplassen der også. Gleder meg til å vise dere innkjøpene mine i et senere innlegg. Jeg tror jeg kom hjem i 6-tiden i går.

Jeg føler meg så utrolig priveligert som fikk møte vertsfamilien min før jeg egentlig skulle. Det er nesten ingen som gjør det. Samtidig så føler jeg meg utrolig heldig som har fått den vertsfamilien jeg har fått. De er perfekte for meg! Jeg får ikke utrykt nok hvor mye jeg gleder meg til å treffe dem igjen.

Nyhavn ♥

Søsters på tivoli.

Jeg spiste så mye moreller i Køben. Det er jo så godt!

gardister!

Fra venstre: Vertsfar Perry, Vertsmor Peggy, meg, søsters, mamma, pappa, Laura og faren hennes.

Min framtidige familie ♥

Vertfar med sine to vertsdøtre.

Haha, Ingrid sølte starbucks. Cute ♥

Ferieplaner

Vi hadde egentlig ingen planer for sommeren tidligere i år. Jeg skulle i egentlig bare være hjemme og jobbe i hele sommer, men da jeg fikk vite at vertsfamilien kommer hele veien fra USA til Danmark, måtte vi bare ta den korte turen over sjøen. Det blir ingen storferie fordi vi bare skal være der fra torsdag til søndag, men det viktigste var egentlig å møte vertsfamilien min på ordentlig. Vi skal spise middag med dem og Laura, ei dansk jente som bodde hos vertsfamilien for to år siden.

Jeg får håpe at det blir masse sol når vi kommer dit, og at jeg får muligheten til å shoppe masse. Jeg eeelsker berg-og-dalbaner også, så jeg for krysse fingrene for at jeg får dratt med meg mamsen og papsen på tivoli i København. Hihi.

overthinking

Jeg er glad det er mandag i dag. Det er faktisk en av mine favorittdager, og det er nok på grunn av at jeg har fri halve skoledagen, og at jeg føler at mandager gir meg en mulighet til å begynne helt på nytt. Likevel har jeg alt for mye å tenke på. Som de fleste faste følgere av bloggen min kanskje vet, drar jeg mest sannsynlig til USA neste år. Søknadden har blitt sendt til USA nå, og jeg kan vente meg svar fra en vertsfamilie enten etter jul eller før sommerferien. Jeg er så sinnsykt nysgjerrig på hvordan familien min kommer til å bli. En annen ting å tenke på før det året er penger. Jeg må betale alt selv, og jeg vil jo ha noen av sparepengene mine til senere i livet også. Det er bare en ting å gjøre: Jobbe, jobbe, jobbe!

Rhodos #2

Har så sinnsykt lyst til å lære meg det der!

En uke i Rhodos

Innbarka trøndere trenger ferie i varmere strøk. Jeg har kjent at det har vært utrolig lenge siden jeg har følt 30 grader på kroppen hver eneste dag i en hel uke. Jeg trodde først jeg skulle koke ihjel da jeg gikk ut av flyet da vi landet i Rhodos. Men etter at jeg fikk på meg litt andre klær enn jeans og skinnjakke var det bare herlig. Jeg har hatt et fantastisk opphold i Rhodos. Alt har vært helt perfekt; hotellet, været, turen til Rhodos by osv. Bildene nedenfor er fra dag 1, og derfor er jeg bleik.

Chilln at the hotelroom

savner det faktisk litt allerede...

6 dager

Tenk at det er mindre enn en uke til flyet tar av fra Værnes på vei mot Rhodos, og jeg skal sitte i det flyet sammen med bestevennen, søstersen, muttern og to venner av søstersen og muttern. Det skal bli sinnsykt godt med litt varme på kroppen. Jeg har nesten ikke følt på varmen i sommer, og jeg tror jeg bare har badet 2 eller 3 ganger. Derfor unner jeg meg en utrolig fin ferie. Jeg greier nesten ikke å gjøre noe annet enn å glede meg til ferie akkurat nå. Jeg skal ofre en tanke for dere i Norge når jeg kommer dit. Kanskje jeg blogger noen innlegg for å minne dere på hvor godt jeg har det der nede. Mehehe :)

Innerdalen

I løpet av de siste dagene har jeg vært på tur. Jeg har gått opp til turisthytta som ligger i Innerdalen. Den er veldig koselig, og er nesten som et lite hotell. På hytta ble vi kjent med nye folk som har opplevd utrolig mye spennende ute på tur. En hadde gått Norge på langs og padlet langs halve Norskekysten, og vi traff også ei som kom fra Sveits. Jeg synes egentlig at det er merkelig at noen folk kommer til Norge på ferie. Det er aldri godt vær her. Det var spesielt én dag hvor været var skikkelig ille oppe i fjellet, og det var selvfølgelig den dagen vi hadde tenkt oss opp på Innerdalstårnet, eller bedre kjent som ''blåfjell''. Været var så dårlig at vi ikke kom oss helt på toppen. Det var alt for sleipt og glatt på steinene. Hadde det vært opp til meg hadde jeg sikkert gått lenger opp, men jeg kan ikke forlate resten heller. Jeg må innrømme at jeg er litt skuffet over at jeg ikke kom meg helt til toppen, men jeg har ihvertfall bestemt meg for at jeg skal tilbake dit en gang når det er bedre vær.

Åh, naturen er så fin der oppe!

Me and mah sistah ♥

blåfjell

London

Jeg spiste mer is der nede enn jeg gjorde på 17. mai i år, men så var det sykt varmt i London de siste dagene også da. Jeg tror det var 28 grader i går. Det er egentlig ikke så ille, men når du går i London og det er mye folk så virker det enda varmere.

Jeg har ikke fortalt om musikalen vi så i går enda. Som sagt: vi så Chicago. Jeg trodde ikke jeg kom til å like musikken. Den er egentlig ikke min greie, men det var så tøft å se det på scenen, så nå går Chicago-sangene på repeat. Skuespillerene var kjempeflinke, og handlingen var så morsom og spennende. Åh, elsket den musikalen. Ellers var det stat å sitte i teatersalen. Den var liksom litt gammeldags med røde tepper, flere balkonger med utskjæringer og utsmykninger på. Det var så fint! Jeg skal uten tvil tilbake til London for å se musikal en gang til!

Soho, Oxford osv.

For en dag det har vært! Sola steiker og det er utrolig varmt her akkurat nå. Vi har for det meste bare gått rundt i gatene i dag. Det ble ingen shopping, overraskende nok. Det blir vel slik når vi bare er her i 2 dager, og det er så mye annet vi heller skulle ha sett av London. Så langt har jeg sett ganske mye. Etter å ha gått rundt i Oxford, Soho og mange flere gater bestemte vi oss for å ta bussen til parken i nærheten av leiligheten for å slappe av litt. Nå drar vi straks ut for å spise og deretter skal vi se musikalen Chicago. Jeg har en følelse av at det kan bli storslagent!

En hilsen fra London

Walla! Nå sitter jeg på hotellet på Notting Hill i London. Jeg er virkelig utslitt. Jeg hadde planer om å legge meg i rett tid i går kveld, men jeg klarer selvfølgelig ikke å sove rett før jeg skal reise. Så det ble bare to timer søvn på meg i natt. Jeg fikk ikke sovet så mye på flyet heller. Det er jo helt umulig å reise med fly uten et eneste gråtende barn ombord. Nå høres det sikkert ut som om jeg har hatt en helt forferdelig reise, men det har jeg ikke! Dagen i dag har vært helt fantastisk. Siden vi var så slitne da vi kom følte vi for å bare sette oss på en sightseeingbuss og få med oss mye av det som er verdt å se i London fra taket i solsteiken. Det var herlig. Jeg fikk sett Tower of London, London eye, Tower bridge, Big Ben, Buckingham palace osv. Vi skal jo bare være her til tirsdag så jeg har ikke tid til å se nærmere på disse severdighetene uansett. Det får bli en annen gang. Jeg har også vært på natural history museum, og det var ganske interessant! Jeg har ikke shoppet noe spesielt enda. Jeg vet ikke om det blir noe særlig til shopping heller. Jeg og søsteren min drasser på et stykke ikke-så-veldig-shoppe-entusiastisk pappa...

Okok, nå tar jeg kvelden. Bildene jeg har tatt i dag kommer sikkert senere ♥

Dagens gode nyhet

Jeg ble vekt i dag tidlig av pappa som ringte. JEg var ganske morgengretten, men det gikk raskt over da han fortalte at han hadde bestilt flybilletter til London. Vi skal bare være der i to dager eller noe sånt, men uansett: Jeg skal til London folkens! Han sa også at vi skal ha leilighet i Notting Hill. Jeg har sett bilder av den på nettet, og den er så fin♥

Memories from Spain

Nå er det over tre måneder siden jeg var i Spania, og jeg savner det så utrolig mye!

???

Håååkon

Spanskklassen

kompisss

Haha, det er så lenge siden at jeg nesten ikke husker hva vi gjorde en gang! Det var nok denne dagen vi besøkte forskjellige historiske steder i Aguilas, som for eksempel kirka og borgen som bildene er fra. Borgen var til for å forsvare byen for mange år siden.

Senere denne dagen dro vi også på karneval. Karnevallet i Aguilas pågår over flere dager, og vi var der ikke da den store paraden med alle fargerike kostymene gikk gjennom gatene. Vi var der da et monster kom ned fra borgen og gikk til plaza de España. Selv om vi ikke fikk oppleve det store, var det likevel gøy å være med på. Vi møtte forresten på Tamara, Isa og Sandra fra den spanske klassen også. Koselig!

Skolebesøk i spania

Denne dagen hadde vi egentlig gruet oss til en god stund. Vi skulle besøke en spansk klasse i Aguilas og holde en presentasjon om en typisk norsk skoledag på spansk!! Vi hadde arbeidet mye med presentasjonen, og vi fikk nesten ingen hjelp fra lærere heller. Vi var så redde for at det vi sa var helt bak mål. Jeg husker hvor nervøs jeg var da alle de spanske elevene kom inn i klasserommet og det var like før vi skulle starte. Vi kom oss gjennom det uten problemer, og det var egentlig ikke like skummelt som vi trodde at det var. Mange av oss følte at nå var vi ferdige med hele spanskturen. Det virket som om det var dette vi reiste til spania for å gjøre. Vi hadde jo begynt å snakke om klassebesøket allerede i begynnelsen av niende klasse.

De spanske ungdommene var veldig trivelige og lette å komme i kontakt med. Vi var ikke så veldig flinke i spansk, og de var ikke så veldig flinke i engelsk heller, så kommunikasjonen var kanskje ikke så god. Vi fikk uansett til å holde noen samtaler. Vi inviterte til og med hele klassen med på bowling den kvelden.Etter klassebesøket fikk vi masse fritid. Vi dro på shopping en god stund, vi solte oss, plukket appelsiner og slappet av før vi møtte spanjolene på bowling.

klassen min og den spanske klassen.

Jeg må bare le når jeg ser dette bildet av meg og Sturla!

conquat og appelsiiin. Ah, paradiset ♥

Sandra, Tamara, José, Isa, meg, Maja og Julie

busstur i spanien

Nå er det egentlig veldig lenge siden jeg har vært i Spania, med tiden strekker ikke til. Så her kommer innlegget for dag 4 i spania:

Dagen ble brukt til å kjøre rundt i minibuss og se forskjellige steder i Murcia. Vi fikk se en gammel borg, og vi var på museum. Jeg fikk blant annet se en orginal av et picasso bilde. Selv om jeg ikke er så veldig opptatt av kunstmalerier, var det veldig stilig å se. Vi kjørte etterhvert opp til en helt hvit by på toppen av en ås. Ah, jeg elsker slike hvite hus, smale søte gater og god utsikt. Senere klatret vi rundt inne i grotter som som besto av nesten bare gipskrystaller. Det var sykt fint! Etter det gikk turen videre til det stedet hvor de spilte inn filmen ''den gode, den onde og den grusomme''. Landskapet i filmen skal liksom forestille Amerika, men siden landskapet er så likt som i Spania og Spania gjorde det enklere og billigere å filme, ble filmen  spilt inn der. Jeg har aldri sett filmen, men kunne tenke meg å se den bare for å kjenne igjen landskapet og den lille ''byen'' som sto igjen etter filmingen. På tilbaketuren var de fleste ganske slitne etter å ha kjørt rundt lenge. Det var likevel veldig koselig. Hele klassen hadde allsang, og jeg kommer til å huske den kvelden i bussen som en  koselig kveld med spanskklassen.

Ved den gamle borgen var det et marked. Jeg tror aldri jeg har kjøpt så mye godis i hele mitt liv...

Den fantastiske spanskgjengen ♥

Sturla, Håkon, mei

Rhodos i september

Jeg burde kanskje fokusere på å glede meg til den norske sommeren først og fremst, men jeg greier altså ikke å la være å tenke på at jeg skal til Rhodos i september. Jeg har ikke kjent ordentlig syden-temperatur på kroppen siden jeg gikk i første klasse. Det er altså 9 år siden. Jeg har reist en del siden den gang. Jeg har blant annet vært i Nederland for å besøke pappa et par ganger, og jeg har vært i USA og Paris. Jeg har også vært i Spania og Malta, men det var ikke syden-sesong på noen av plassene, så jeg har ikke følt temperaturer over 30 grader på lang tid.

I år blir det som sagt Rhodos-tur på meg. Jeg får også ta med meg Ragnhild på turen, og da kan det vel ikke bli bedre! Jeg ser fram til varme og sol, og speilrefleksen får sikkert kjørt seg i løpet av turen tenker jeg. Ah, I can't wait. Det kan kanskje bli London til sommeren også, men det er langt fra sikkert enda. Jeg krysser fingrene for det også!

Ah, Hellas ♥

En gammel, gjemt arabergård

Denne dagen hadde lærerne leid bil, og vi kjørte opp til en liten dal hvor det lå en gammel gård fra arabertiden som vi skulle se litt på. Til å begynne med var det egentlig ganske kaldt, så jeg trasket rundt i parkasen helt til klokka nærmet seg elleve. Da ble det plutselig veldig mye varmere. Etterhvert fikk vi valget mellom å gå opp til en gammel borg som lå på toppen av et bratt fjell eller plukke appelsiner til å lage juice. Jeg kunne ikke si nei til å gå opp til borgen, og jeg kan ærlig innrømme at det er lenge siden jeg har vært så redd. Enkelte steder gikk fjellveggen rett ned, og det var ikke sikring der heller. Jeg kom meg altså opp til slutt, og fikk et skikkelig adrenalin-kick til vi gikk ned igjen.

Miljødag i Spania

Den første hele dagen i Spaniavåknet jeg på det lille rommet som jeg delte med Raggen, og det var sykt kaldt der inne. Strømmen hadde gått, og dermed var det ingen varme på rommet i det hele tatt. Vi hoppet inn i klærne våre og sprang ut i stua. Til tross for den kulden ble starten på dagen topp etter vi ble servert den beste frokosten jeg har spist på lenge.

Senere gikk vi ut for å se på hvordan pensjonatet var selvberget med strøm og vann, og det var egentlig ganske spennende. Likevel var det heller mer populært å traske rundt i hagen og smake på alle de forskjellige fruktene som hang over alt. For meg, som er selverklært fruktoman, var hagen rene paradiset! Appelsiner, blodappelsiner, søte sitroner,sure sitroner, bananer og conquat er bare noen av fruktene som var der. Det kom en nedtur da vi måtte øve på framvisningen som vi skulle ha for noen spanskelever på en skole i nærheten. Ingen var spesielt motiverte til å sitte inne og finne på setninger på spansk som skulle beskrive en normal skoledag i Norge.

Senere på kvelden gikk vi inn til byen, og det var god stemning som vanlig. Vi skulle på tapas-restaurant hvor jeg blant annet spiste snegler, og hva skal jeg si? Snegler smaker... ikke noe spesielt egentlig. Smaken er helt grei, men konsistensen på dem er en annen sak. Jeg er uansett åpen for å prøve det en gang til om anledningen skulle by seg.

Det var altså en lærerik dag med utfordringer og gode opplevelser!

Africa

Afrika er høyest på drømmereise-lista. Jeg har en greie for savanne-sletter, og jeg har alltid elsket de afrikanske dyrene og landskapet generelt. Jeg vil mer enn gjerne jobbe i Afrika når jeg blir eldre. Akkurat hva jeg vil jobbe med er ikke sikkert, men jeg skal ta de mulighetene jeg får. Kanskje jeg kan jobbe med å bygge skoler, undervise eller jobbe med annet utviklingsarbeid. Jeg har et håp om at neste gang vi skal til utlandet, blir det Afrika. Til et trygt Afrika får jeg håpe.

♥♥♥//bildene er fra weheartit

Kveld i Spania

Jeg fant ut nå nettopp at det kanskje var på tide å skrive om resten av opplevelsene jeg hadde i Spania i februar. Det er jo en god stund siden sist.

Etter en slitsom reise og en kjempegod middag på det vakre pensjonatet som jeg har skrevet om tidligere, bestemte vi oss for å gå en liten tur på stranden for å se. Det var ikke akkurat varmt i lufta, men i forhold til de som satt hjemme i Norge i kuldegrader var jo temperaturen betydelig bedre. Kveldsola var nydelig og ga kjempefine bilder. Etterhvert gikk vi rundt byen i noen minutter for å gjøre oss kjent. De fleste var nok ganske slitne etter reisen så det ble bare en kort tur innom el supermercado før vi dro tilbake til pensjonatet. Det var kveld nummer en kort oppsummert.

Jeg savner seilingen jeg! Jeg gleder meg til det blir varmere i været. Jeg vil seile nå!!

Video fra Spania

Hvis videoen ikke funker kan du se den her:   http://www.youtube.com/watch?v=cRl3rK3KLXI&feature=player_embedded

Videoen er laget av Maja ♥

Reisen til Spania

Jeg og Ragnhild begynte å reise hjemmefra rundt klokken ett på natten, og vi møtte resten av den herlige klassen vår på ferga. Alle sammen var skikkelig gira, og hvis du spør Ragnhild vil hun nok bekrefte at jeg var spinnvill før vi dro. Jeg har virkelig aldri gledet meg så mye til en reise som jeg gjorde da! Da jeg endelig kom meg av flyet og havnet på Spansk jord, ble det en busstur på to timer til Aguilas. Jeg fikk studere det spanske landskapet, sove litt og høre på musikk. Jeg tror den bussturen må være en av de mest avslappende kjøreturene jeg har vært på, selv om lærerne og bussjåføren kanskje ikke oppfattet det slik. Det var ubeskrivelig godt å se helt blå himmel, sol og palmer. Vi kom fram til Pensjonatet etterhvert, og der ble vi tatt imot av to utrolige trivelig mennesker. Pensjonatet var også helt fantastisk. Som et lite paradis. De hadde stor frukthage med appelsiner, søte og sure sitroner, avokado, bananer, blodappelsin osv. De hadde også eget basseng og takterasse.

Tidsfordriv på Værnes.

Utsikten fra takterassen på pensjonatet.

Kættis og meg ved bassengkanten.

En av de maaaaaange hundene som bodde der. De sjarmerte meg i senk!

Aguilas, Spania

Nå er det bare en uke til jeg drar til Spania med spanskklassen min. Det skal bli ubeskrivelig godt å komme bort fra -10 kuldegrader. Jeg kan ikke akkurat si at det er glohett dit vi skal heller, men det skal ihvertfall holde seg på den positive siden av gradestokken. Temperaturen holder seg rundt 7 til 15 grader. Jeg skal bytte ut parkasen og uggs'ene med en vårjakke og converse. Det skal bli herlig. Jeg får bare krysse fingrene og håpe på at vårjakka kommer i posten før jeg drar.

Vi har fått programmet på aktiviteter vi skal drive på med i Spania, og det skal bli så spennende! Et par av aktivitetene er blant annet å besøke en skole, en appelsinfarm og en imitasjon av Hollywood som ble brukt i en Amerikansk filminnspilling.

Rotterdam, Nederland

Dette er Rotterdams kuleste leiligheter etter min mening! Hvis jeg blir rik skal jeg bo her.

St. Nicolas! Han kom ridene på en hest i juletiden

Ida fant drømmebilen i nabolaget.

Matlogg fra rotterdam, Nederland

Det var godt å våkne i leiligheten etter en vel fortjent god natts søvn. Himmelen var grå, men det gjorde ingenting. Vi spiste verdens beste lunsj: Pannekaker med is, krem, sjokoladesaus og melis. Det  var herlig!

Etter en god stund med shopping i Rotterdam city ble vi slitne, så Karen, Ingrid, Ida og jeg bestemte oss for å se "Breaking Dawn" på kino. Makan til stor kinosal har jeg aldri sett! Det var forresten veldig kult å se filmen før alle  mine venner som hadde billetter til premieren i Trondheim. Hihi. Etter filmen var vi så sultne at vi gikk til Betty Bear for å spise spear ribs. Etter dagens matinntak har jeg aldri følt meg mer oppblåst.

Nedreise til Nederland i bilder

dere kjenner til flybilder ♥

ida og mette ♥

Da vi landet i Oslo var det snø. Egentlig kan jeg ikke kalle det snø heller. Det var mer ett tykt lag rim som lå på bakken og på trærne. Ellers er det tre ord jeg kan si om nedreisen; forsinkelser, forsinkelser og forsinkelser. Både på grunn av den tykke bomullståken som dekte hele flyplassen i Nederland, og på grunn av ulykken på toget.

Barcelona

Akkurat nå er jeg grønn av misunnelse fordi pappa er på vei til Barcelona på firmareise. Jeg skulle mer enn gjerne vært med han dit i dag. Jeg savner sommeren noe grusomt, og det hadde vært veldig fint å kunne oppleve litt sommer i ei uke til. Slik blir det nok ikke. Nei, jeg skal sitte her i iskalde bondeland og vente på at vannet fryser og haggelskura kommer. Sol, lange strender, oppleve ett helt nytt sted, vakre og spesielle bygninger, til og med å sitte på flyet frister mer en dette!

Jeg tror foresten det kunne vært en mulighet til å teste spansk-kunnskapene mine om jeg hadde blitt med. De snakker for det meste katalansk i Barcelona, men alle kan spansk, så de forstår meg nok hvis jeg spør om noe. Jeg har hørt så mye fint om Barcelona, og du får alt på ett sted. Strender, vakre bygninger, historie og shopping. Gud, jeg lengter etter Barcelona. Jeg må nok vente noen år til før jeg reiser dit... Kos deg i Barcelona fattern!

Last day in Oslo

Det var den siste dagen i Oslo. Det var litt trist å forlate Haraldsheim, og ta tenkte jeg ikke på kvaliteten på rommene og servicen (Det er jo et vandrerhjem, så noe annet er ikke forventet heller), men jeg kjente at jeg kom til å savne koselige kvelder med klassekamerater inne på de trange rommene, og det gjør jeg også.

Etter vi hadde pakket koffertene våre dro vi til Oslo S, og der fikk vi sette fra oss bagasjen vår før vi dro raka vegen til Holmenkollen. Der fikk vi prøve en utfor-simulator, og ble litt skuffet over at tusenfrydfølelsen ikke kom, men gøy var det allikevel. Holmenkollbakken har jeg heller aldri sett før, så det var også en opplevelse. En gang vil jeg jeg gjerne dra dit for å se på hopprenn. Det hadde vært noe!

Så kom tiden der vi skulle forlate Oslo. Vi satte oss på toget og vi så at vi kom lengre og lengre borte fra byen. Det ble en god del forsinkelser. Vi satt hele åtte timer toget, og deretter ble det en time med buss den siste strekningen. Det var skikkelig koselig på toget tilbake også. Jeg savner turen og samholdet klassen hadde, men som alltid kjenner jeg at det er godt å være hjemme også.

Oslotur dag 4

Den nest siste dagen i Oslo gikk til byorientering. Oppgaven var for det meste finne frem til forskjellige bygninger, parker og lignende. En del av oppgaven var også å prøve nye ting. Jeg prøvde en ny frukt i dag faktisk. Det gikk ikke fullt så bra med resultatet av selve byorienteringen da. Vi manglet et bilde og en autograf av en kjendis, selv mente jeg at Jonas Gahr Støre kunne regnes med som en kjendis, men der tok gruppa mi og jeg tydeligvis feil. Vi fikk heller ikke besøkt en moské på grunn av at vi hadde for lite tid. Vi kom på delt 3. eller delt 4. -plass tror jeg.

Etter byorienteringen la jeg og klassen min en bukett med blomster framfor domkirka for å vise medfølelse for det som skjedde den 22. juli. Det virker ikke som om det er så lenge siden, men vi ser enda skadene rundt om kring i Oslo, og jeg tenker veldig mye på alle ungdommene på Utøya og alle pårørende.

OSLOVE

Denne dagen ble stappet full med planer, akkurat som alle de andre dagene vi hadde i Oslo. Vi begynte med å dra til vitenskapmuseet, deretter fikk vi omvisning på operahuset. Hele klassen gikk opp til domkirka rundt middagstid for å se på restene av blomsterhavet. Det var fint å se det før det hele ble tatt bort. Vi vandret videre opp til regjeringskvartalet også. Vi skulle ha oppgave om 22. Juli på skolen, som jeg forresten hadde fremføring om i dag, og derfor var det lurt å kunne ha noen egne bilder som beviser det forferdelige som skjedde i Oslo i sommer. Det er ufattelig.

Vi gikk videre til Nobels Fredsprissenteret. Noen mente det var dårlig timing, men jeg mente at det var god timing, for gjett hvem som var der mens vi var der? Jo, nemlig kongen Harald og selve presidenten av Sør-Afrika. Jeg fikk dessverre ikke sett dem da vi var der, fordi vi ble holdt litt unna. Vi fikk bare se 2. etasjen. Noe som egentlig var helt greit.

Nå er jeg på godtone med kongen som dere ser.

Osloturen

Vi skulle stå opp like tidlig som en vanlig skoledag, og vi hadde avtalt at vi skulle på omvisning på nrk. Etter vi tok t-banen greide vi å rote oss bort. Det var jo helt supert... Selv om jeg ble litt sen rakk jeg allikevel en omvisning i det største kostymelageret, og jeg fikk snakket med Dan Børge Akerø. Senere gikk turen til Frogner-Parken hvor jeg tok mesteparten av dagens bildeserie. Deretter ble det ett lite besøk på Kon-tiki museet, og så ble det en liten båttur til Aker Brygge. Der ble det Peppez pizza med hele klassen etterfulgt av shopping på Aker Brygge.

The trip to Oslo

Jeg sto opp da klokka var kvart over fire, for å komme meg til skolen til ti på seks. Jeg bruker en time på å ordne meg og en halv time på somling, så ja: ting tar tid. Vi tok buss til Trondheim for så å ta toget til Oslo. Jeg stortrives på tog. Det er så koselig. Spesielt når klassen nesten fikk en hel vogn for seg selv. Jeg synes egentlig litt synd på de få menneskene som fikk plass i den samme vogna. Sier ikke så mye mer om det... Det ble problemer med toget underveis, så da måtte over 40 missfornøyde elever sette seg på en trang buss fra Lillehammer til Oslo S. Omsider kom vi fram til Haraldsheim der vi fikk rommene våre. Så vi koste oss og slappet av på Haraldsheim resten av kvelden.

♥♥♥

Det ble en del vindusbilder på tur til Oslo. Disse bildene er tatt på Dovre.

Oslo memories

Siden jeg er i Oslo akkurat nå, kan jeg vel blogge om fjordårets Oslotur også. Denne Osloturen må være noen av de beste sommerminnene jeg har sammen med familie og venner.  Siden jeg har en far som er ganske interessert i samfunn historie ble det en del turer innom et par museer. Jeg kan jo nevne Kon-Tiki museet, Fram museet og folkemuseet. Å gå på museum på den tiden var ikke noe som sto høyest på to-do lista mi, men det viste seg å være veldig interessant og nå vil jeg bare se mer og mer! Jeg skal faktisk innom mange av de samme museumene på denne turen også. Så nå får dere kose dere med bilder fra fjorårets Oslo-bilder fra Opera-taket til så lenge!

nasjonaldagen i Paris

For ca. 2 uker siden.

Det var som sagt nasjonaldagen i Frankrike, derfor var mange butikker stengt, og det var folk overalt i gatene. Det gikk forferdelig treigt å komme seg fra plass til plass. Vi kom oss i alle fall til Louvre, hvor Mona Lisa, og mange andre kjente malerier henger. Vi hadde planer om å ta turen innom, men køen strakte seg flere hundre meter, så da hadde vi stått der hele dagen. Nei, takk. Det var også mange krigs-kjøretøy som kjørte rundt i gatene. Jeg tror det var restene av paraden i Les champs elysees. Vi fikk desverre ikke gjort så alt for mye denne dagen, men det var fint å bare slappe av på starbucks også.

på en bru ved siden av Ile de la Cité.

Første dag midt i Paris

For ca. 2 uker siden...

VI tok toget fra disneyland til Luxemburgkvartalet, for der var hotellet vårt. Vi kunne ikke gå inn på hotellrommene våre med en gang, men vi fikk lagt fra oss bagasjen der. Deretter dro vi rett til Notredame. Det er en fantastisk fin kirke, og siden jeg elsker disney kjente jeg selfølgelig igjen kirken fra filmen, Ringeren i Notredame. Den var selfølgelig mye større enn jeg hadde forestilt meg; helt fantastisk! Vi trasket for det meste rundt i gatene og så på butikker til vi bestemte oss for å se høydepunktene på kvelden. Les champs elysees, triumfbuen og eiffeltårnet. Vi var der den 13. Juli. Altså dagen før nasjonaldagen så det var veldig mye som var stengt, blant annet den parken der du får så god utsikt til eiffeltårnet. Det var veldig synd, fordi da fikk jeg ikke tatt det bildet som jeg skulle ha tatt...

I Disneyland Paris

( For ca. ei og ei halv uke siden)

Vi dro fra Rotterdam grytidelig den morgenen for å rekke hurtigtoget direkte til Paris. Senere ble det mange stopper og flyttting fra tog til tog før vi kom til disneyland. Da hadde vi allerede brukt veldig lang til på å reise. Ganske straks dro vi til disneyland som viste seg å være mye større enn tidligere antatt. Disneyland består både av hoteller og fornøyelsesparker. Det finnes hele tre fornøyelsesparker. Vi har disneypark. Den typiske disneyparken med det kjente ''Sleaping Beauty's castle''. Det finnes også dinsey studios. Nesten samme type fornøyelsespark, bare at temaet er litt mer ''voksent'' om jeg kan si det. Det er ikke like klisjè som disneypark. Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om disney studios fordi vi trodde at det var åpent like lenge som disneypark, men det stengte selfølgelig 7, så da var det liksom fem minutter til den stengte. Jeg og fattern rakk akkurat å ta rock'n roll coastern før parken stengte. Det var forresten en sykt bra berg og dalbane! Den siste parken er disney village som for det meste besto av restauranter. Jeg utforska ikke så mye i den selvfølgelig. Jeg har jo tross alt bare behov for å spise på restaurant kun en gang om dagen.

Jeg kan vel kanskje fortelle litt om hva vi gjorde mens vi var der. Det første vi gjorde var å dra inn på disney park. Den så selfølgelig litt mer fristende ut med tanke på den klassiske disneystilen. For dere som ikke vet det. JEG ELSKER DISNEY, OG HAR ALLTID GJORT DET!  Først var vi litt sjokka over hvor stort det egentlig var, og vi sjekket ut kartet på de forsjellige stedene i disney park. Main street, Adventureland, Frontierland, discoveryland og selfølgelig Fantasyland. Vi gikk oppover Main Street og kikket for det meste litt rundt om kring. Senere gikk vi oppover mot sleaping beauty's castle. Jeg bare: ''Am I dreaming?'' Har alltid drømt om æ være så nær ett skikkelig drømmeslott. Jeg kjøpte meg en diger kjærlighet, og senere gikk bort til Adventureland for å ta Indiana Jones-berg-og-dalbanen. Vi sto over en time i kø for å ta en litt kjedelig berg-og-dalbane. Hadde det ikke vært for loopen hadde jeg ikke giddet å stå i kø. Vi tok også en pirates og the caribean båttur i en grotte. Etter vi hadde tatt rollercoastern i disney studios, dro vi tilbake til disney park for å se på paraden. Senere ble det en togtur rundt hele disney park, og etter det dro vi for å se en 5D film av Micael Jackson som captain EO. Det var 3D-skjerm, seter som rørte på  seg og vannsprut og vind i ansiktet var noe av det du fikk se og kjenne på i løpet av filmen. Til slutt tok vi en helt syk rollecoaster hvor du skytes opp som en rakett. Den minner litt om speed monstern på tysenfryd, bare utrolig mye bedre (etter min mening i alle fall.) Vi så ingenting mens vi kjørte, vi bare kjente at vi var opp-ned og greier. Sykt!

Heldig de som bor på ett hotell midt inne i parken! Men sikkert svindyrt da!

Mitt klare mål: Sleaping Beauty's Castle

Her flytter jeg inn om 3 år.

Indiana Jones berg-og-dalbanen.

Meg og sistern foran Walt Dinsey og holleywood-skiltet, I Paris riktig nok.

Paraden. Hvem har vel ikke sett Mikke i disneyland?

Sykling i Rotterdam

(For over ei uke siden)

Den fjerde dagen i Rotterdam bestemte vi oss for å leie sykler. Gatene i Rotterdam er så utrolig godt egnet for sykling med egne sykkelstier over alt. Det ble først litt sykling i gatene, og etter en stund endte vi opp ved den Norske sjømannskirka. Vi forventet litt Norsk snakking med andre enn familien, men vi tenkte selfølgelig ikke på at kirka var stengt på mandager... Senere syklet vi en tur ut på landet og rotet oss bort i en park. Vi traff på noen kyr som nesten blokkerte veien. Jeg måtte samle meg litt før jeg turte å sykle forbi for å si det sånn. Bare se på bildene.

Syklene vi leide var utrolig gode. Jeg skulle gjerne hatt en slik sykkel hjemme i Norge også, men det er kansje ikke så godt egnet til så mange bakker.... Nederland er jo pokkers flatt.

skjønner??

Amsterdam

Etter en trivelig frokost med familien i leiligheten i Rotterdam dro vi med tog til hovedstaden, Amsterdam. Vi gikk for det meste rundt i gatene og kikket på kanalene. Vi tenkte å se på Anne Frank sitt hus, men da vi kom dit var det selfølgelig kjempelang kø som gikk rundt hele blokka. Det er så rart å tenke på at hun faktisk bodde der i skjul lenge før hun ble tatt av nazistene. Ettersom at vi ikke hadde tid til å stå så lenge i kø tok vi oss heller en sightseeing tur på kanalene. Senere tok vi toget tilbake til Rotterdam, satt oss på en resturang og fikk smake sushi for første gang. Namnam.

Rotterdam zoo

Jeg var i Rotterdam for rundt en uke siden, og jeg kan ikke la være å blogge om turen. Den var helt fantastisk. På dag nummer to voknet vi i leiligheten til pappa -eller den han deler med noen kollegaer. Heldigvis fikk vi den  for oss selv siden det er ferie. Vi dro til dyreparken, og der var det så mange forskjellige dyr. Jeg har egentlig litt dårlig samvittighet for å ha vært der. Turen dit i dag bekreftet min teori om at ikke alle dyr har det fint i en dyrehage. Det var for eksempel en isbjørn der som gikk ute i ca. tyve varmegrader, og det skal ikke stor IQ til for å skjønne at det er for varmt for en isbjørn. Jeg fikk rett og slett vondt inni meg av å vite at han var fanget i den dyreparken. Ellers var det en jaguar som gikk fram og tilbake langs gjerdet og prøvde å finne en vei ut. Jeg skal heller ikke unngå å nevne  den bittelille plassen som dyrene hadde, og da tenker jeg spesielt på løvene. De hadde kun en liten hageflekk, og ingen plass å gjemme seg for oss mennesker som er helt gale etter å fotografere løver... Men så dobbeltmoralsk som jeg er var det tøft å se på alle de eksotiske dyrene.

awi ♥

Etter dyreparken spiste vi mat ved en kanal i Rotterdam, så på kubehusene og lengre ut på kvelden bestemte jeg meg for å gå en liten tur.

Topptur

La oss begynne med å si at jeg ikke var helt motivert til å tur i dag. Klokka var tre og jeg hadde nettopp stått opp - eller det virket slik i alle fall. Jeg hadde sett en film og daffet litt rundt, men med en gang jeg kom ut i frisk luft merket jeg hvor utrolig våken jeg ble. Det var rett og slett deilig å gå i dag.