Hjem Om bloggen Kontakt Arkiv Kategorier

oktober 2015

Cancelled

N burde jeg vel vrt p ferga p vei til Srya med sekk, vtdrakt og surfebrett i bagasjerommet, men slik ble det ikke. Dette er andre gangen det ikke blir noe av denne surfeturen. Forige gang var det storm p Srya, og turen ble flyttet til den uka her. N er det meldt stiv kuling og da kan man tenke seg til at det ikke er lagt til rette for surfing. Det er trist, men p en mte ogs greit. hoppe inn i en forfrossen vtdrakt p dag nummer to i kuling er ikke noe som frister uansett.

At vi skulle surfe p 70 grader nord var en av mange grunner til at jeg valgte denne linja. Jeg ville lre og prve ut s mye nytt, men selv om surfeturen blir borte fra programmet kan jeg alltids lre meg det selv. Jeg snakket med Ingebjrg i gr og da ble vi skikkelig ivrige p dra opp til Lofoten neste sommer for lre oss surfe der. Jeg var jo i Lofoten i august, og det er helt nydelig der! Jeg har blitt s ivrig pdisse surfegreiene at jeg har skt p "surfing norway" p pinterest og nesten siklet p alle de fine bildene. Bare se:

Jeg synes dette er s sykt tft! Krysser fingrene for at vi kanskje fr prve dette til vren.

Vandretur til Haldde

Da stipendiaten vr, Helene, introduserte oss for turen hun hadde planlagt for oss greide vi nesten ikke sitte stille. Vi skulle p vr frste ordentlige vandretur. Det er rart for vi har rukket dra p utrolig mange turer, men vi har aldri vrt p en tur kun for g p fjelltopper. Det er rart hvordan vi i 70 grader nord-klassen har skt oss hit for prve masse forskjellig; vannsport, klatring og ski, og s blir vi s glade av en liten vandretur. Men det er nok sant som de sier at variasjon er nkkelen til motivasjon, og derfor er det gy gjre noe annet.

Sekkene vre var pakket og klar torsdags morgen. Vi rettet kursen mot Sukkertoppen i 10-tiden. Det som jeg syntes var s utrolig spennende med det er at nyrdlysobservatoriet til Kristian Birkeland ligger der. Alt som inneholderlitt historie synes jeg er kjempespennende!

Halvveis opp mot Sukkertoppen som ligger i bakgrunnen. Dere kan s vidt skimte nyrdlysobservatoriet helt p toppen.

Marte og Hope♥

P toppen!

Nordlysobservatoriet

900 meter hyere ndde vi til slutt Sukkertoppen. Det var utrolig digg vre ferdig med alle oppoverbakkene, men g ned igjen i steinrys med tung sekk og slitne ben, var ikke noe som fristet. Da kom Helene med tidenes turoverraskelse! Hun hadde snakket med Alta kommune og ftt lnt nkkel til nordlysobservatoriet, og der skulle vi sove for natten! Jeg var sjeleglad og kald og kunne ikke vente med fyre opp i peisen og lage middag p gasskomfyr!

P toppen av kransekaka kom nordlyset p kvelden, og det var s fint! Jeg prvde meg atter en gang p fange lyset p kamera, og jeg m si jeg er p bedringens vei! Jeg har nok en god del mer jobbe med nr det kommer til bde fotografering og redigering. Er det noen som har litt tips dele kanskje?

Morgenen etter var vi gode og varme og startet marsjen videre til Storhaldde, toppen av Alta kommune. Etter en times tid begynte vi komme opp i sndekt omrde, og da var det jammen godt at jeg hadde en hund til dra meg. Spesielt digg var det da den strste stigningen kom. Vi kom opp over 1000 meter over havet til slutt, og da ble vi mtt med sol. Jeg tror faktisk jeg kjente at den varmet litt. Det er det lenge siden jeg har kjent n.

Toppen!

Verdens beste klasse♥

Pausen p Storhaldde varte ikke veldig lenge da det ble kaldt ganske raskt. Den lengste og tyngste delen av turen l foran oss. Vi gikk flere timer nedover i steinrys. Det er rart hvordan det kan bli vanskeligere g nedover enn oppover nr det kommer til steinryser, spesielt med en hund som skal dra deg nedover i tillegg. Vi kom oss ned til elvbotndalen til slutt, og der hadde vi camp. Etter jeg hadde blitt god og mett p fiskekaker og kveldssamlingen var oversttt kryp jeg inn i teltet med en gang. Jeg var s trett og tung i beina at jeg bare ville bli uthvilt til dagen etter. Slik ble det ikke for natta var s kald. Jeg l med to sett med ullunderty, ullgenser, ullsokker, lue, votter og boblejakke p og likevel var jeg s kald! I tillegg mtte jeg trkke inn i frosne fjellsko i morgenen, og da fristet det lite drive p med elvekryssing. Jeg fikk ikke varmen i meg fr til lunsj igjen. Da satt jeg foran blet og varmen fttene mine p det. Ah, jeg elsker bl!

N som jeg sitter og ser tilbake p denne turen, husker jeg den som den beste turen s langt! Vret og det gode klassemiljet er to veldig viktige faktorer som har spillt inn. Det var riktig nok litt kaldt den siste natta, men slike ting glemmer man nr resten av turen har vrt s bra. Hver eneste tur som kommer viser seg vre bedre enn den forige, og derfor gleder jeg meg bare mer og mer for turene som kommer!

Brattkort

Dette har jeg gledet meg til: endelig f brattkortet! Helt siden jeg fikk klatret med klassen min i Salkobekken har jeg blitt helt hekta p klatring. Frst var jeg i tvil om jeg i det hele tatt skulle melde meg p klatring valgfag ettersom det krevde at jeg kjpte meg mitt eget utstyr, og jeg mente at jeg egentlig ikke hadde bruk for det. Etter klatredagen i Salkobekken derimot endret jeg mening straks, og jeg dro p Sport 1 for kjpe meg klatresko kort tid etterp. N tenker jeg at klatring er noe jeg har lyst til bli god i, og derfor gir brattkortet meg en gylden mulighet til kunne klatre p innendrs klatrevegger uten instruktr. Brattkortet i seg selv er ikke et bevis p at jeg kan klatre, men heller et bevis p at jeg kan sikre noen som klatrer. Mange vil nemlig ikke slippe til klatrere uten brattkort p grunn av sikkerhetsmessig hensyn. Jeg er utrolig glad for at jeg har ftt muligheten gjennom valgfag klatring for f brattkortet. Det krevde ikke s mye, bare en liten, praktisk sikretest p fem minutter, men det var nok til gjre meg nervs for ikke klare det. N er kortet bestilt, og forhpentligvis ligger det i postkassa hjemme om noen f dager.

Bildet er fra den frste gangen jeg har sikret p ordentlig, her sammen med Sofie. Det var i Salkobekken sammen med 70-klassen i slutten av august. Jon skal ha ren for bildet.

Superheroes

Jeg har hatt ei utrolig morsom hel, og! P fredag hadde vi valgfag klatring, og vi skulle p topptur. Vi gikk opp vestveggen av Skoddevarre. Det ble mer klyving enn klatring, men poenget varnettopp at skulle lre g i ur og bratt terreng. Vi dro ut i kuling og regn med hjelmen p hodet og med motivasjonen p bnn, men da vi mtte p sola p toppen var livet bare herlig!

P lrdag hadde vi ogs valgfag, men da ble dagen brukt til gjre klart til buldrekonken som er p onsdag. Vi tok ned alle takene i buldrerommet, og i morgen skal vi nok skru opp nye buldreruter. Det skal bli spennende!

P lrdagskvelden hadde stipendiatene elevkveld, og de hadde litt av en forestilling! Jeg lo s mye at jeg nesten falt av stolen! Til anledningen hadde de fleste kledd seg ut som superhelter. Jeg kledde meg ut med superwoman, men hadde bommet litt p fargene. Kappen skulle vrt rd og drakten bl, men nr man bor p folkehgskole tar man bare det man har. Tror ikke srlig mange la merke til det uansett. Jeg mtte bare ta et par bilder av noen av de herlige folkene jeg deler hus med. Ser dere hvem de skal forestille?

I dag har jeg trent sammen med jentegjengen, og n er jeg dusjet og klar for dekke p til middag.

Innsamlingsaksjon til sykehuset i Okhaldhunga, Nepal

For en uke det har vrt! Det har vrt solidaritetsuke p ytun Folkehgskole, og vihar satt fokuset p sykehuset i Okhaldhunga i kriserammede Nepal. Det er et sykehus midt p landsbyga som skal dekke behovet for trengende i et relativt stort omrde. Sykehuset har vrt til stor hjelp for syke i Okhaldhunga-distriktet, men etter jordskjelvet i Nepal, har behovet blitt enda strre. Derfor gr vr aksjon i r til Normisjon, som har sykehuset i Okhaldhunga. Ettersom det har vrt solidaritetsuke n, har derfor denne uka vrt svrt hektisk.

P onsdag og torsdaghar vi hatt jobbdager, noe som i grunner ganske likt OD. Jeg er med i Nepalkomiten, og har vrt ansvarlig for jobbdagene. Derfor har jeg stresset rundt hele uka for finne jobber, og til slutt plassere folk i de forskjellige oppgavene vi har ftt. Det har vrt slitsomt, men n sitter jeg igjen med en skikkelig godflelse. Det er digg nr ting gr som planlagt, det er digg med et godt resultat og enda bedre fles det nr vi gir det hele bort til et godt forml.

Disse bildene er fra Nepalkvelden vi hadde for et par uker siden. Vi har vrt ganske opptatt av at det skal vre gy jobbe for et veldedig forml, og det var hele nepalkvelden satt av til. Noen lagde underholdning, noen pyntet gymsalen, noen lagde middag og andre bakte kaker. Alle sammen skulle kle seg til anledningen, og uten mye kunnskap om Nepalske klr prvde vi sette sammen noe ut fra et par stoffremser vi hadde ftt tak i. Maten ble ogs spist p nepalsk vis - med hendene. Underholdningen var utrolig morsom og jeg trodde jeg skulle le meg ihjel, og til slutt ble det solgt kaker og kaffe der pengene gikk til Nepal. Jeg tror alle syntes denne kvelden var morsom, og jeg vil tro vi fikk en kick-start p hele prosjektet!

Hyttetur til isaroaivi

Det er herlig med hstferie, og det fine er at jeg fr gjre akkurat det samme som jeg gjr nr jeg ikke har ferie - bare med mindre stressfaktor selvflgelig. P sndag fikk jeg den fantastiske muligheten til bli med Jarand, Vrinn og Sigurd p hyttetur til Aisaroaivi. Jeg var overrasket da vi kom frem p sndagskvelden til et hvitt teppe p bakken. Det er jo bare tidlig i oktober mned! Vi gikk inn i hytta, fikk fyrt opp i peisen, spist middag og etter litt snikk snakk kom vi oss ikke i seng fr klokken var to p natten.

S vknet vi til denne utsikten morgenen etter, men det varte ikke s lenge for vret skiftet mellom klar himmel og snbyger hele dagen. Nr det frst sndde s s vi absolutt ingen ting, s gikk ikke ut p noen lengre turer i frykt for rote oss helt bort i sntka. Heldigvis klarnet det ut p kveldningen, s vi rakk oss en snartur oppe i skogen for finne ved fr mrket kom sigende.

Kjresteparet Jarand og Vrinn♥

I 8-tiden hadde det blitt helt mrkt s da fant vi oss en lysning i skogen, tente bl og koste oss med grillplser og karbonader. Digg! Imens vi satt der kom nordlyset ogs. Jeg gjorde et desperat forsk p ta bilder av det, men jeg tror jeg trenger litt mer trening p det der omrdet...

Det ble ganske raskt kaldt etterhvert, s vi gikk inn i hytta og spilte Alias resten av kvelden.

P tirsdag morgen derimot vknet jeg mye tidligere enn de andre. Noen ganger synes jeg det er godt f morgentimene for seg selv. Da har man tid til s mye i forhold til hva man har nr alle sammen gr rundt deg. Jeg fikk lese i boka mi i fred og ro, la en kabal, tenkte litt osv. Det kuleste var likevel st opp og se en liten reinsflokk utenfor stuevinduet.

Det har vrt en utrolig avslappende hyttetur som jeg ikke har villet vrt foruten. Som dere skjnner fikk jeg skikkelig vinterflelse, og jeg kunne ikke la vre tenke p vinterferieminnene fra hytta hjemme p Fosen. Selv om snen kom veldig tidlig oppe p fjellet, ga det mermak til mere sn. Jeg gleder meg faktisk til det dekker seg til med hvitt i Alta ogs, og til ta i bruk skiene mine igjen. Det skal bli s fint!

Alenedgn

Natt til fredag skulle jeg alts prve meg p tur helt alene for aller frste gang. Vi fikk utdelt en taustump, en presenning, en karbonade og en plse hver og jeg la ivei med dt og sekken min i 10-tiden. I dra mtte jeg Sofie som i likhet med meg var litt usikker p veien. S selv om det skulle vre en alenetur bestemte vi oss likevel for holde flge den frste delen av turen. Vi gikk opp til Skoddevarre, som er fjellene nrmest skolen. Der prvde vi finne ei gamme, men etter to timers desperat forsk p finne den, snudde vi og spiste lunsj ved dyvannet hvor jeg skulle campe for natten.

Sofie var litt utlmodig og ville skynde seg til sin camp, s vi skilte lag i 12-tiden. S da satte jeg i gang med sette opp presenning for f tak over hodet, sanke ved og til slutt lage bl. S da jeg var ferdig med alt jeg skulle gjre i stand, s campen min slik ut:

Da var klokken rundt to p ettermiddagen, og jeg hadde ingenting gjre. S da satt jeg meg ned da, og bare ventet egentlig.

To timer senerehrte jeg likevel sang, og det var Jon som kom gende og nynnet til One Direction. Da mtte jeg reise meg opp fra campen, veive med armene og f Jon til stoppe opp og ta en prat ettersom jeg flte meg s utrolig ensom. Det viste seg at Jon hadde planlagt fiske i det vannet jeg l ved, men det var litt for kaldt til st der fiske s da fikk jeg middagsselskap i stedet, og det var selvflgelig utrolig koselig. Vi satt rundt blet pratet en god stund, og da klokken begynte nrme seg sju p kvelden kom mrket sigende og Jon hadde fortsatt ingen camp. S i hui og hast fikk han til en fin camp 10 meter unna.

S da jeg fikk se Jon sitt skjul i forhold til mitt forstod jeg raskt at jeg kanskje hadde tatt med meg en litt liten presenning... Jon sitt var ihvertfall tre ganger s stort som mitt, og jeg hadde s vidt plass til meg selv under taket.

Morgenen etterp vknet jeg til at det sndde. Jeg hadde blitt litt kald i lpet av natta og hadde lite lyst til gli ut av soveposen, men da jeg frst gjorde det, fikk p meg boblejakka og fikk varmen i meg var det s fint! I et par minutter kom det store snflak dalende ned fra himmelen. De l ikke lenge, for de smeltet med en gang de landet p bakken. Likevel var det s fint se. Tenk f oppleve den frste snen p den mten! Jeg pakka sammen sakene mine i 10-tiden og sa farvel til Jon som akkurat hadde vknet. Jeg hadde nemlig planer om g p topptur i dette vret.

Jeg m innrmme det spkte litt for toppturen min da jeg nettopp hadde vknet. Jeg hadde ikke lyst til rote meg bort p fjellet i tke, men det klarnet heldigvis litt etterhvert. S for frste gang p denne "alene"-turen var jeg ute og gikk alene. Det likte jeg egentlig ganske godt. Jeg fikk g i midt eget tempo uten tenke p vente p andre eller mtte g raskere for henge p.

Her var jeg ndd toppen, og vi kan tydelig se at her har stormen herjet tidligere denne uka. (Legg ogs merke til utsikten)

Jeg var hjemme p skolen igjen til klokken halv 12, s jeg gikk mye raskere enn anntatt. Da fikk jeg tid til tenke over "alene"-dgnet mitt. Erfaringer jeg har gjort er at jeg m ta med meg en litt strre presenning neste gang. Jeg m ogs ta med meg litt mer klr eller en tykkere sovepose nr gradestokken nrmer seg minussiden. Ellers skal jeg prve komme fram til camp litt senere slik at jeg slipper sitte rett opp og ned uten gjre noen ting som helst. En annen ting jeg har tenkt p er at jeg m prve ha en ordentlig alenedgn der jeg faktisk er alene. Det var utrolig koselig med besk, og helt rlig hadde jeg kjedet meg ihjel hvis Jon ikke hadde kommet. Likevel er det en fint ha en erfaring med vre helt alene, s det m jeg prve nr jeg fr muligheten.