Hjem Om bloggen Kontakt Arkiv Kategorier

september 2015

Valgfag klatring - Himmeldalen

Nedtur. Det er meldt s heftig vr p Srya at surfeturen vr har blitt utsatt til etter hstferien. Vi skulle dra klokka 14:00 i dag, men i stedet blir vi vrende her for planlegge uka. Det er kjipt for jeg hadde sett skikkelig fram til surfe, og ikke minst til dra p Srya. I gr s jeg hele tre episoder av Lovens lengste arm som gr p nrk. Jeg ser den stort sett fordi den foregr i Finnmark, og det er jo s spennende! Spesielt liker jeg innslagene som er fra Srya, og det har gjort at jeg har blitt s utrolig gira p dra dit. Jeg fr nok bare vente i fire uker til...

I forrige uke dro vi i klatreklassentil et av Nordnorgesstrste klatrefelt, nemlig Himmeldalen. Det vi skulle lre i hovedsak, var klatre p led. Tidligere har jeg bare klatret med topptau, s her fikk vi testet hydeskrekken. Det er nemlig snn at nr du klatrer p led m man klippe (feste seg selv til sikringene i berget) og faller man rett fr man skal klippe vil man kunne falle noen meter til forrige feste. Det er ikke farlig i den forstand, men tanken p falle et par meter er for mange litt for spennende.

Eirhild, meg og Marit

Ingrid klipper oppe i berget

Her er jeg p vei ned etter ha ndd toppen p ruta

Da sola var p vei ned bak fjellene og kotelettene var oppspist tok vi oss en liten tur oppe i lia for se p utsikten. Der satt vi lenge og bare slukte alle inntrykk. Bare se:

Det var s fint vr s de fleste av oss l oss rett under bergveggen. Det var s deilig legge seg god og varm i soveposen og bare se p lysene fra Alta sentrum. Enda bedre var det vkne morgenen etter til gule og rde ospeblader som falt ned mot bakken. Denne turen er en jeg regner som en av de bedre!

Livet p ytun Folkehgskole

N har jeg vrt her i snart en mned, og jeg har litt lyst til fortelle hvordan ting fungerer her p skolen, hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Jeg har vrt her lenge nok til at jeg fler jeg kjenner folk ganske godt og til at jeg har opprettet hverdagsvaner bde p tur og hjemme, noe som fr meg til fle meg velkommen og "hjemme" uansett.

Ingebjrg og jeg fr vi skal ut p vannet

ytun Folkehgskole er en ren og skjr friluftsfolkehgskole, men her kan man velge mellom linjer innenfor friluftsliv. Man har jakt og fiske, off piste, naturfoto, arktis - som er en ekspedisjonslinje ogs har vi linja mi da; 70 nord. Det er en linje med en god blanding av alt rett og slett. Jeg rekker ikke bli skikkelig opplrt i noe, men jeg fr prve mye, og hvis jeg liker en spesiell aktivitet kan jeg alltids ta opp interessen nr jeg er ferdig her. Tidligere har ytun hatt bergtatt - en klatrelinje, men den ble det ikke noe av i r. Det er heldigvis til min fordel fordi da fr vi lne klatrelreren mer enn vanlig. Klatring er blant annet en aktivitet jeg har likt spesielt godt, og som jeg vil holde p med i god tid framover.

Jeg og Jarand klater i klatrefeltet i Salkobekken. Bildene er fra instagram: @oppialta

I tillegg til linjefag har vi ogs valgfag og her velger man ut i fra sesong. P hsten har jeg klatring, i mrketida skal jeg ta jegerprven, p vinteren har jeg forelpig telemark, men jeg vurderer bytte til isklatring. Det fikk jeg skikkelig smaken for da vi klatret p isbreen i Loppa skjnner dere. P vren har jeg topptur og telemark. Jeg skulle gjerne ha valgt flere av spesielt hstaktivitene, men tiden strekker ikke til. Hsten varer ikke lenge her i Alta, og det er nok ikke mange uker til vi ser den frste snen her! Jeg skal nyte uteklatringen s lenge jeg kan!

Flesteparten av folka i 70!

Miljet p folkehgskolen er usedvandlig godt! Her er det et stort mangfold av forskjellige herlige personligheter i tillegg til at folk har forskjellig erfaring med forskjellige ting. Her er det bare om gjre kaste seg ut i utfordringene og enten du klarer de eller ikke har du alltid alle sammen i ryggen og sttter deg uansett hva. Det er digg!

ytun ligger forsvidt ganske sentralt. Her tar det 30 min sykle til sentrum om man skulle trenge noe, men veien blir ofte litt for lang om man nettopp har kommet hjem fra en 6-dagers tur og egentlig har mest lyst til ligge langflat og knaske p en sjokolade. Det er noen f som har bil her, men det er sjeldent jeg tar turen til sentrum. Likevel er det nok av muligheter i nromrdet. Vi kan g rett ut fra skolen ogkomme rett ut i villmarken. I tillegg gr Altaelva rett forbi og her er det padle- og fiskemuligheter for de som nsker det. For yeblikket er favorittaktiviteten min her buldre i klatreveggen og spille volleyball i gymsalen.

N er det utrolig vakkert i Alta og jeg elsker vknei sengen min om dagene og se ut p hstfargene. Finnmark m vre en av de bedre stedene vre i p hsten. Jeg kan konkludere med at jeg stortrives her. Jeg gleder meg til hver eneste dag som kommer, samtidig som jeg gleder meg veldig til komme hjem til jul ogs.

Vannsport

Jeg har alltid likt vre i vannet og drive med vannaktiviteter. Likevel har jeg ikke noe bredt spekter av ferdigheter innen vannsport. Det jeg har drevet mest med er seiling og ellers har jeg tatt et kurs innen brettseiling, men det er for det meste det eneste jeg kan skryte av. Sett bort ifra at dette kan regnes som vannsport har ikke disse aktivitetene veldig mye til felles med det jeg skulle drive med p fredagen: Tube og vannski! Jeg har kjrt tube n gang fr, og vannski har jeg aldri vrt i nrheten av en gang.

Med det fine vret som var p fredag og med alt det spennende som kom klassen min og meg i mte kunne vi ikke gjre annet enn bare hoppe av spenning.

Ingebjrg og meg klare for hoppei vannet!

Samuel er ute og fridykker!

Jeg prvde meg aller frst p sitte p tube. Jeg holdt fast p den ganske lenge og da jeg kjente melkesyra i armene etter litt stoppen bten, men jeg kunne jo ikke gi meg fr jeg hadde falt ut. Jeg prvde litt til og da vaktmesteren p skolen gasset p greide jeg ikke henge p lenger enn i 10 sekunder. Jeg landet pladask p magen og jeg tror jeg snn halvveis slo ut pusten, men det var absolutt verdt det! h, jeg skulle nske vi kunne gjre dette hver dag!

st p vannski var ogs et kapittel for seg selv. Frste gangen jeg skulle prve falt jeg bare framover, men den andre gangen greide jeg det helt fint og da sto jeg ganske lenge. Etter 3-4 fall og 15 minutter p ski greide jeg ikke holde meg fast med armene lengre s da var det p tide si farvel til vannskiene for denne sesongen.

Jeg tror denne dagen m ha vrt den beste p 70 grader nord her oppe p ytun Folkehgskole hittil. Alt klaffet p en og samme dag. Hele dagen var jo fylt meg godt vr, vannsport, utfordringer, blkos og masse, masse latter.

Dette innlegget er forhndsskrevet. For yeblikket er jeg etter planen i Loppa, noe som dere fr hre om s snart jeg kommer hjem igjen.

Video: Vannsport

God ettermiddag! Dette innlegget er forhndslaget, s n er jeg mest sannsynlig p ferga p vei til Loppa, og der skal vi vre frem til fredag. Det blir den frste overnattingsturen p en uke, og jeg har gledet meg helt villt! Vi skal hjelpe to samegutter med gjete rein og senere skal vi p brevandring. Jeg skal fortelle ganske mye om det senere nr jeg har bilder og kanskje viktigst: Tid!

Nok om det! Det jeg egentlig skulle vise dere var en video som Jon har laget av da vi var ute p fredag for kjre tube og st p vannski. Det var utrolig gy, og jeg ble s sinnsykt sliten. Jeg kjenner at jeg faktisk er stl i nakken, ryggen, armene og magen! Det var frste gangen jeg prvde vannski, og til tross for stlheten ga det definitivt mersmak! Bare se her:

Ser det ikke fantastisk ut?

Terrengsykling langs Altaelva

God morgen og lenge siden sist! Det har vrt en travel uke hvor vi begynte med et to-dagers frstehjelpskurs der den frste dagen besto av teori, lfteteknikker, HLR-drill etc. og den andre dagen skulle vi ve p realistiske situasjoner. Jeg trodde jeg kunne det meste og det viktigste fra fr av, men det er rart hvordan man blir helt satt ut nr du er midt oppe i det. Frstehjelpskurset var utrolig lrerikt, og ikke minst; utrolig viktig! Etterkurset ble jeg ganske syk og ble liggende hjemme p onsdag, noe som var helt forferdelig kjedelig. Jeg mistet kanokurset den dagen, men heldigvis skal vi padle nedover Altaelva senere i hst.

P torsdagvar jeg fit for fight igjen, s da ble det terrengsykling. Det hadde jeg vrt utrolig spent p, ettersom jeg i utgangspunktet ikke er veldig glad i sykle. Terrengsynkling var derimot utrolig morsomt i forhold til sykle-til-skolen sykling. Man blir s konsentrert p at man skal klare seg opp den bakken, over den tua, under den greina og forbi de steinene at man ikke merker at man er sliten en gang! Det var en forholdsvis lett lype vi sykla, med et par utfordringer ble det likevel. Her er Ingebjrg i full fart nedover for komme seg opp den pflgende Sandbakken.

♥♥♥

Linselusa

Vi stoppa og tok en lunsjpause ved Altaelva. Utsikten var helt fantastisk og med sola og det varme vret kunne det ikke vrt bedre.

Guttene og Sofie kaster flyndresteiner.

Altaelva

***

Dette bildet tok jeg da jeg og Pappa kjrte oppover til Alta. Jeg trodde frst dette bildet var tatt etter vi hadde kommet inn i Finnmark, men da pappa leste innlegget p bloggen fikk jeg raskt melding om at jeg hadde tatt helt feil... Jeg m nok jobbe med vite akkurat hvor p kartet jeg befinner meg til tider, for det er jeg skikkelig drlig p- S her m jeg nok bare rette p meg selv og si at dette er i Nord-Troms og at det er de ytre delene av Lyngsalpene vi ser i bakgrunnen*

Jeg kikket gjennom bildene jeg har tatt siden jeg kom hit, (Dessverre har jeg ikke vrt s flink til ta masse bilder, s det er ikke veldig mange bilder se...) og jeg kunne ikke gjre annet enn dele dette bildet. Jeg elsker hvordan fjellene ser ut sammen med fjorden og de rde naustene.

Seiland nasjonalpark

Heihei! P onsdag kom jeg hjem fra en fantastisk tur p Seiland Nasjonalpark med klassen min. Denne fantastiske turen startet likevel ikke p en like bra mte. Klassen min ble delt i to, hvor den ene delen skulle kjre SNO-bten til ya, mens vi andre skulle seile. Jeg trodde det ville bli kjempegy ettersom at jeg er veldig glad i seiling, men desverre endte det med at flesteparten ble spysyke de siste to timene av turen. Da vi kom til ya orket jeg ikke middag en gang, s da la jeg meg ned i soveposen s raskt teltet var rigget opp og der sov jeg til klokken syv morgenen etter.

vkne i en de fjord p Seiland var s fint. Fjellene der var unike. Det fantes ingen trr p toppene, men fjellene var likevel helt grnne. Det rann fosser fra toppene og elva rant rett forbi campen vr. At vi fikk regnbyger hele turen spilte ikke s stor rolle da. Desverre har jeg ikke bilder av dette p grunn av at jeg var s redd for at kameraet mitt skulle bli vtt...

Vi var p Seiland fordi vi skulle hjelpe Statens Naturoppsyn med rydde sppel som har blitt slengt oppe i strandkanten. Vi skulle rydde to fjorder; Nordefjorden og Srefjorden, og der str havet rett p. Noe av sppelet er sannsynligvis mistet, men masse av det har ogs blitt dumpet ute p havet og det gjr meg s trist. Det delegger s mye fin natur. plukke sppel p Seiland var egentlig ganske interessant. Vi fant s utrolig mye rart; ei kokosntt, flaskepost, sko og masse annet. Fire ansatte i SNO arrangerte en konkorranse hvor vi skulle dikte opp den beste historien om hvor tingene kom fra. Det var s mange morsomme historier som dukket opp p kvelden og jeg trodde jeg skulle le meg ihjel! Det endte selvfgelig opp med at alle fikk premie likevel.

P vei tilbake neste dag fikk gruppa mi kjre SNO-bten tilbake, noe som var en lettelse for alle oss som ble sjsyke da viseilte til Seiland. Vi stoppet innom Hammerfest og fikk en times tid til se oss rundt der fr vi kjrte rundt hele Seiland og tilbake til Alta igjen.

Dette var helt i begynnelsen av turen da vi seilte ut fra Alta.

Et bilde tatt utover Nordefjord p Seiland.

Bading ved Skoddevarre

Helt til n har det vrt kjempefint vr her i Alta, det har til og med vrt varmt nok til bade. Forrige sndag var det riktig nok litt for kaldt for meg, men jeg bestemte meg for at g den lille turen til vannet ved foten av Skoddevarre for ta bilder av de som var modige nok til kaste seg i vannet.

Snartur til Lofoten

Tenk at n har jeg vrt her oppe p ytun Folkehgskole i akkurat to uker! Det har gtt s utrolig fort. Vi har allerede rukket vre p nok turer til at jeg ikke kan telle dem p en hnd en gang, og jeg har faktisk sovet tilsammen 5 netter ute til n. Jeg har blitt kjent med s mange nye mennesker, lrt mye nytt og ftt oppleve s mye at det virker som jeg har vrt her i hele to mneder.

Men nok om det. Jeg tenkte egentlig jeg skulle vise dere noen bilder jeg og pappa tok p veien opp hit. Vi hadde ikke veldig god tid da vi reiste p en tirsdag og skulle komme frem til skolen p den flgende fredagen, men vi mtte en tur innom Lofoten likevel. Jeg har hrt mye fint om Lofoten, men at det skulle vre s fint, det visste jeg ikke. Vi bodde i ei lita, sjarmerende rorbu i ytterst p Moskenes, og der ble vi godt tatt imot av ei gammel dame som pratet i et sett p vassekte og rlig nordlenning. Morgenenen etter var det s godt vkne til sjlukt, havutsikt og sol fr vi vendte snuten tilbake igjen. Jeg forelsket meg totalt i stranda p Flakstad, og bestemte meg med en gang jeg satte foten p den hvite stranda og i det iskalde vannet at dit skulle jeg tilbake en gang! Og ettersom hele den turen tilLofoten var s fin, s mtte jeg bare dele de bildene jeg tok her.

h, jeg er s betatt av dette stedet!