Hjem Om bloggen Kontakt Arkiv Kategorier

Hva synes du?

nasjonaldagen i Paris

For ca. 2 uker siden.

Det var som sagt nasjonaldagen i Frankrike, derfor var mange butikker stengt, og det var folk overalt i gatene. Det gikk forferdelig treigt å komme seg fra plass til plass. Vi kom oss i alle fall til Louvre, hvor Mona Lisa, og mange andre kjente malerier henger. Vi hadde planer om å ta turen innom, men køen strakte seg flere hundre meter, så da hadde vi stått der hele dagen. Nei, takk. Det var også mange krigs-kjøretøy som kjørte rundt i gatene. Jeg tror det var restene av paraden i Les champs elysees. Vi fikk desverre ikke gjort så alt for mye denne dagen, men det var fint å bare slappe av på starbucks også.

på en bru ved siden av Ile de la Cité.

Første dag midt i Paris

For ca. 2 uker siden...

VI tok toget fra disneyland til Luxemburgkvartalet, for der var hotellet vårt. Vi kunne ikke gå inn på hotellrommene våre med en gang, men vi fikk lagt fra oss bagasjen der. Deretter dro vi rett til Notredame. Det er en fantastisk fin kirke, og siden jeg elsker disney kjente jeg selfølgelig igjen kirken fra filmen, Ringeren i Notredame. Den var selfølgelig mye større enn jeg hadde forestilt meg; helt fantastisk! Vi trasket for det meste rundt i gatene og så på butikker til vi bestemte oss for å se høydepunktene på kvelden. Les champs elysees, triumfbuen og eiffeltårnet. Vi var der den 13. Juli. Altså dagen før nasjonaldagen så det var veldig mye som var stengt, blant annet den parken der du får så god utsikt til eiffeltårnet. Det var veldig synd, fordi da fikk jeg ikke tatt det bildet som jeg skulle ha tatt...

Denim, buttons, balloons

Canon eos 550d// photoscape//  34/365

I Disneyland Paris

( For ca. ei og ei halv uke siden)

Vi dro fra Rotterdam grytidelig den morgenen for å rekke hurtigtoget direkte til Paris. Senere ble det mange stopper og flyttting fra tog til tog før vi kom til disneyland. Da hadde vi allerede brukt veldig lang til på å reise. Ganske straks dro vi til disneyland som viste seg å være mye større enn tidligere antatt. Disneyland består både av hoteller og fornøyelsesparker. Det finnes hele tre fornøyelsesparker. Vi har disneypark. Den typiske disneyparken med det kjente ''Sleaping Beauty's castle''. Det finnes også dinsey studios. Nesten samme type fornøyelsespark, bare at temaet er litt mer ''voksent'' om jeg kan si det. Det er ikke like klisjè som disneypark. Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om disney studios fordi vi trodde at det var åpent like lenge som disneypark, men det stengte selfølgelig 7, så da var det liksom fem minutter til den stengte. Jeg og fattern rakk akkurat å ta rock'n roll coastern før parken stengte. Det var forresten en sykt bra berg og dalbane! Den siste parken er disney village som for det meste besto av restauranter. Jeg utforska ikke så mye i den selvfølgelig. Jeg har jo tross alt bare behov for å spise på restaurant kun en gang om dagen.

Jeg kan vel kanskje fortelle litt om hva vi gjorde mens vi var der. Det første vi gjorde var å dra inn på disney park. Den så selfølgelig litt mer fristende ut med tanke på den klassiske disneystilen. For dere som ikke vet det. JEG ELSKER DISNEY, OG HAR ALLTID GJORT DET!  Først var vi litt sjokka over hvor stort det egentlig var, og vi sjekket ut kartet på de forsjellige stedene i disney park. Main street, Adventureland, Frontierland, discoveryland og selfølgelig Fantasyland. Vi gikk oppover Main Street og kikket for det meste litt rundt om kring. Senere gikk vi oppover mot sleaping beauty's castle. Jeg bare: ''Am I dreaming?'' Har alltid drømt om æ være så nær ett skikkelig drømmeslott. Jeg kjøpte meg en diger kjærlighet, og senere gikk bort til Adventureland for å ta Indiana Jones-berg-og-dalbanen. Vi sto over en time i kø for å ta en litt kjedelig berg-og-dalbane. Hadde det ikke vært for loopen hadde jeg ikke giddet å stå i kø. Vi tok også en pirates og the caribean båttur i en grotte. Etter vi hadde tatt rollercoastern i disney studios, dro vi tilbake til disney park for å se på paraden. Senere ble det en togtur rundt hele disney park, og etter det dro vi for å se en 5D film av Micael Jackson som captain EO. Det var 3D-skjerm, seter som rørte på  seg og vannsprut og vind i ansiktet var noe av det du fikk se og kjenne på i løpet av filmen. Til slutt tok vi en helt syk rollecoaster hvor du skytes opp som en rakett. Den minner litt om speed monstern på tysenfryd, bare utrolig mye bedre (etter min mening i alle fall.) Vi så ingenting mens vi kjørte, vi bare kjente at vi var opp-ned og greier. Sykt!

Heldig de som bor på ett hotell midt inne i parken! Men sikkert svindyrt da!

Mitt klare mål: Sleaping Beauty's Castle

Her flytter jeg inn om 3 år.

Indiana Jones berg-og-dalbanen.

Meg og sistern foran Walt Dinsey og holleywood-skiltet, I Paris riktig nok.

Paraden. Hvem har vel ikke sett Mikke i disneyland?

Sykling i Rotterdam

(For over ei uke siden)

Den fjerde dagen i Rotterdam bestemte vi oss for å leie sykler. Gatene i Rotterdam er så utrolig godt egnet for sykling med egne sykkelstier over alt. Det ble først litt sykling i gatene, og etter en stund endte vi opp ved den Norske sjømannskirka. Vi forventet litt Norsk snakking med andre enn familien, men vi tenkte selfølgelig ikke på at kirka var stengt på mandager... Senere syklet vi en tur ut på landet og rotet oss bort i en park. Vi traff på noen kyr som nesten blokkerte veien. Jeg måtte samle meg litt før jeg turte å sykle forbi for å si det sånn. Bare se på bildene.

Syklene vi leide var utrolig gode. Jeg skulle gjerne hatt en slik sykkel hjemme i Norge også, men det er kansje ikke så godt egnet til så mange bakker.... Nederland er jo pokkers flatt.

skjønner??

Amsterdam

Etter en trivelig frokost med familien i leiligheten i Rotterdam dro vi med tog til hovedstaden, Amsterdam. Vi gikk for det meste rundt i gatene og kikket på kanalene. Vi tenkte å se på Anne Frank sitt hus, men da vi kom dit var det selfølgelig kjempelang kø som gikk rundt hele blokka. Det er så rart å tenke på at hun faktisk bodde der i skjul lenge før hun ble tatt av nazistene. Ettersom at vi ikke hadde tid til å stå så lenge i kø tok vi oss heller en sightseeing tur på kanalene. Senere tok vi toget tilbake til Rotterdam, satt oss på en resturang og fikk smake sushi for første gang. Namnam.

Mini Eifel Tower

Jeg kjøper aldri suvenirer. De støver ned bakerst i skap og skuffer nede i kjelleren, men dette lille Eiffeltårnet måtte bli med meg hjem fra Paris. Det skal få stå på nattbordet mitt sammen med mine andre skatter.

Rotterdam zoo

Jeg var i Rotterdam for rundt en uke siden, og jeg kan ikke la være å blogge om turen. Den var helt fantastisk. På dag nummer to voknet vi i leiligheten til pappa -eller den han deler med noen kollegaer. Heldigvis fikk vi den  for oss selv siden det er ferie. Vi dro til dyreparken, og der var det så mange forskjellige dyr. Jeg har egentlig litt dårlig samvittighet for å ha vært der. Turen dit i dag bekreftet min teori om at ikke alle dyr har det fint i en dyrehage. Det var for eksempel en isbjørn der som gikk ute i ca. tyve varmegrader, og det skal ikke stor IQ til for å skjønne at det er for varmt for en isbjørn. Jeg fikk rett og slett vondt inni meg av å vite at han var fanget i den dyreparken. Ellers var det en jaguar som gikk fram og tilbake langs gjerdet og prøvde å finne en vei ut. Jeg skal heller ikke unngå å nevne  den bittelille plassen som dyrene hadde, og da tenker jeg spesielt på løvene. De hadde kun en liten hageflekk, og ingen plass å gjemme seg for oss mennesker som er helt gale etter å fotografere løver... Men så dobbeltmoralsk som jeg er var det tøft å se på alle de eksotiske dyrene.

awi ♥

Etter dyreparken spiste vi mat ved en kanal i Rotterdam, så på kubehusene og lengre ut på kvelden bestemte jeg meg for å gå en liten tur.

Sushi

I går smakte jeg sushi for første gang, og det var faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd. Det smakte helt greit. Noen biter var kjempegode, og andre ikke. Så lenge bitene var små var det greit, men de store ble litt for mektige for meg. Dessuten liker jeg ikke soyasaus... Folk sier at sushi er mat du bør venne deg til. Det tror jeg er sant, og jeg har ikke noe imot å spise sushi en gang til. Det er så spennende å prøve nye ting. Sushi er liksom litt eksotisk. Jeg må forresten ikke glemme de saftige biffrullene jeg spiste heller da. Nam ♥

Lovestones

Dere har kanskje hørt om Love Stones-armbåndene? Jeg har sykt lyst på slike. Jeg tror minstepris er 550 kr, og med min økonomi ser jeg ikke så lyst på at et par av disse blir mine... Smykkene er laget av fargerike halvedelstener. Designerne har blitt insprert av hippiene på 60-tallet, fred, frihet og kjærlighet. Du finner de her: lovestones.com.