Hjem Om bloggen Kontakt Arkiv Kategorier

mai 2016

Avslutning for ytunret

70-jentene + roommaten min Marianne.

S ble dette kapittelet over. Etter en flott avslutning med god mat, god underholdning og taler ble jeg ferdig p ytun Folkehgskole. S rart. Da jeg startet der hadde jeg ikke sett for meg den dagen vi skulle st p grdsplassen og si farvel til hverandre. Jeg har levd i en liten boble, i en liten evighet som liksom aldri skulle ta slutt. Jeg er lei meg og redd for at det kanskje er noen ansikter jeg aldri kommer til se igjen. Jeg er ogs glad og lettet fordi jeg ikke trenger leve innenfor de rammene vi hadde p ytun. - ikke at det var noe klage p, men det er jo greit velge selv nr man skal spise og ikke minst hva man skal spise osv.

Den fantastiske klassen min: 70 grader nord!

Jeg har hatt et drmmer. Det som mange bare har tid til gjre i ferier har jeg gjort i min skolehverdag. Er ikke det fantastisk? Da jeg kom til Alta i hst kjente jeg ingen, og da jeg dro p sndag grt jeg da jeg skulle si farvel til hver eneste en. Heldigvis bor de fleste rundt om kring i Norge - noen i Tyskland og Sveits, og avstandene blir ikke s lange. Da jeg dro fra Blue Earth, Minnesota for to r siden var det helt annerledes. Avstanden og tidsonene var s forskjellige og jeg visste det ville bli vanskelig holde kontakten. N ser jeg mye mer positivt p holde kontakt med mange av mine nrmeste. De aller fleste flytter til Trondheim ogs, s vi har mye se fram til!

Den fantastiske gjengen jeg har bodd med i hele r.

Neste r blir et nytt eventyr, kanskje ikke p lik linje med ytunret. Det blir ikke et ute-r, det blir et studier, men det gleder jeg meg til. Det skal nok by p mange nye opplevelser det ogs, men p et helt annet plan. Jeg skal aldri slutte med friluftsliv, men det blir turer i en mindre skala nr jeg har tid til det. Jeg gleder meg til det som kommer. Det blir spennende!

Nalluvarrehytta

Den siste helga fr skoleslutt. Hva skal man finne p da? Jo, dra p hyttetur med to av de aller nrmeste. Sofie, Jarand og meg reserverte Nalluvarrehytta for en natt og dro opp dit i strlende sol.

Vi prvde oss p fjellsko i stedet for ski denne gangen, og det var bde dumt og lurt p samme tid. Det var mange barflekker. Om skiene hadde vrt p hadde vi sikkert tatt av skiene flere ganger i lpet av turen, men med fjellsko p gikk vi igjennom snen og ble vte p beina. Heldigvis gjorde ikke det s mye ettersom det var hele 19 grader i solveggen.

Etter et lite stykke satte vi oss ned ved stien - eller rettere sagt rett p stien for grille bllunsj. Der ble vi sittende en stund fordi det var s godt og varmt og lunsjen var s god. Det blir aldri kjedelig bare sitte i ro i s godt selskap.

Ikke lenge etter lunsjen kom vi fram til Nalluvarrehytta, plassert p et idyllisk sted i skogen.

Vi hadde kjpt inn grillmat: Kylling, mais, sopp og paprika som vi grillet p blet. Det tok sin tid, men h, det var verdt vente p. Vi ble sittende rundt blet og grillet lenge. Vi satt helt til det ble kjlig og flyttet oss inn i hytta.

Jeg har blitt s glad i denne gjengen. Jeg, Sofie og Jarand gr s utrolig godt overens, og jeg setter snn pris p at jeg fikk den siste turen p ytun Folkehgskole sammen med disse to. De lyser opp dagen min, pser p med komplementer og er helt rlige nr det kommer til alt. Jeg har blitt utrolig glad i disse to - og ikke minst mange flere av vennene mine p ytun. Takk for en fin tur, og takk for et fint r!

Vrmixtur

Den siste arrangerte turen p ytun. Tenk det! Tiden har gtt s fort. For litt mindre enn et r siden var vi p vr frste skoletur til Orros med hele skolen. Vi kjente nesten ingen. N har jeg blitt kjent med alle sammen, noen bedre enn andre, men slik vil det alltid vre. Jeg vil likevel ha s god kontakt som mulig med de aller fleste nr denne uka er over.

Vrmixturen var en fantastisk! Vi fikk frihet til gjre akkurat det vi ville: Topptur, kajakk, fiske eller bare "vre til". Jeg foretrakk den siste gruppa. Sola steikte og det var s digg sitte rundt blet og bare ta til seg s mye sol som mulig.

Det ble sommerstemning med gitarspilling

Samuel fikk en fin torsk p kroken i begynnelsen av dagen. I fjra greide han ryke torsken, og den smakte helt fantastisk!

Jarand-Mette selfie. Don't u mess with us!