Hjem Om bloggen Kontakt Arkiv Kategorier

mai 2016

Avslutning for øytunåret

70-jentene + roommaten min Marianne.

Så ble dette kapittelet over. Etter en flott avslutning med god mat, god underholdning og taler ble jeg ferdig på Øytun Folkehøgskole. Så rart. Da jeg startet der hadde jeg ikke sett for meg den dagen vi skulle stå på gårdsplassen og si farvel til hverandre. Jeg har levd i en liten boble, i en liten evighet som liksom aldri skulle ta slutt. Jeg er lei meg og redd for at det kanskje er noen ansikter jeg aldri kommer til å se igjen. Jeg er også glad og lettet fordi jeg ikke trenger å leve innenfor de rammene vi hadde på Øytun. - ikke at det var noe å klage på, men det er jo greit å velge selv når man skal spise og ikke minst hva man skal spise osv.

Den fantastiske klassen min: 70 grader nord!

Jeg har hatt et drømmeår. Det som mange bare har tid til å gjøre i ferier har jeg gjort i min skolehverdag. Er ikke det fantastisk? Da jeg kom til Alta i høst kjente jeg ingen, og da jeg dro på søndag gråt jeg da jeg skulle si farvel til hver eneste en. Heldigvis bor de fleste rundt om kring i Norge - noen i Tyskland og Sveits, og avstandene blir ikke så lange. Da jeg dro fra Blue Earth, Minnesota for to år siden var det helt annerledes. Avstanden og tidsonene var så forskjellige og jeg visste det ville bli vanskelig å holde kontakten. Nå ser jeg mye mer positivt på holde kontakt med mange av mine nærmeste. De aller fleste flytter til Trondheim også, så vi har mye å se fram til!

Den fantastiske gjengen jeg har bodd med i hele år.

Neste år blir et nytt eventyr, kanskje ikke på lik linje med Øytunåret. Det blir ikke et ute-år, det blir et studieår, men det gleder jeg meg til. Det skal nok by på mange nye opplevelser det også, men på et helt annet plan. Jeg skal aldri slutte med friluftsliv, men det blir turer i en mindre skala når jeg har tid til det. Jeg gleder meg til det som kommer. Det blir spennende!

Nalluvarrehytta

Den siste helga før skoleslutt. Hva skal man finne på da? Jo, dra på hyttetur med to av de aller nærmeste. Sofie, Jarand og meg reserverte Nalluvarrehytta for en natt og dro opp dit i strålende sol.

Vi prøvde oss på fjellsko i stedet for ski denne gangen, og det var både dumt og lurt på samme tid. Det var mange barflekker. Om skiene hadde vært på hadde vi sikkert tatt av skiene flere ganger i løpet av turen, men med fjellsko på gikk vi igjennom snøen og ble våte på beina. Heldigvis gjorde ikke det så mye ettersom det var hele 19 grader i solveggen.

Etter et lite stykke satte vi oss ned ved stien - eller rettere sagt rett stien for å grille bållunsj. Der ble vi sittende en stund fordi det var så godt og varmt og lunsjen var så god. Det blir aldri kjedelig å bare sitte i ro i så godt selskap.

Ikke lenge etter lunsjen kom vi fram til Nalluvarrehytta, plassert på et idyllisk sted i skogen.

Vi hadde kjøpt inn grillmat: Kylling, mais, sopp og paprika som vi grillet på bålet. Det tok sin tid, men Åh, det var verdt å vente på. Vi ble sittende rundt bålet og grillet lenge. Vi satt helt til det ble kjølig og flyttet oss inn i hytta.

Jeg har blitt så glad i denne gjengen. Jeg, Sofie og Jarand går så utrolig godt overens, og jeg setter sånn pris på at jeg fikk den siste turen på Øytun Folkehøgskole sammen med disse to. De lyser opp dagen min, pøser på med komplementer og er helt ærlige når det kommer til alt. Jeg har blitt utrolig glad i disse to - og ikke minst mange flere av vennene mine på Øytun. Takk for en fin tur, og takk for et fint år!

Vårmixtur

Den siste arrangerte turen på Øytun. Tenk det! Tiden har gått så fort. For litt mindre enn et år siden var vi på vår første skoletur til Orros med hele skolen. Vi kjente nesten ingen. Nå har jeg blitt kjent med alle sammen, noen bedre enn andre, men slik vil det alltid være. Jeg vil likevel ha så god kontakt som mulig med de aller fleste når denne uka er over.

Vårmixturen var en fantastisk! Vi fikk frihet til å gjøre akkurat det vi ville: Topptur, kajakk, fiske eller bare å "være til". Jeg foretrakk den siste gruppa. Sola steikte og det var så digg å sitte rundt bålet og bare ta til seg så mye sol som mulig.

Det ble sommerstemning med gitarspilling

Samuel fikk en fin torsk på kroken i begynnelsen av dagen. I fjæra greide han å røyke torsken, og den smakte helt fantastisk!

Jarand-Mette selfie. Don't u mess with us!