Hjem Om bloggen Kontakt Arkiv Kategorier

mai 2012

Skolebesøk i spania

Denne dagen hadde vi egentlig gruet oss til en god stund. Vi skulle besøke en spansk klasse i Aguilas og holde en presentasjon om en typisk norsk skoledag på spansk!! Vi hadde arbeidet mye med presentasjonen, og vi fikk nesten ingen hjelp fra lærere heller. Vi var så redde for at det vi sa var helt bak mål. Jeg husker hvor nervøs jeg var da alle de spanske elevene kom inn i klasserommet og det var like før vi skulle starte. Vi kom oss gjennom det uten problemer, og det var egentlig ikke like skummelt som vi trodde at det var. Mange av oss følte at nå var vi ferdige med hele spanskturen. Det virket som om det var dette vi reiste til spania for å gjøre. Vi hadde jo begynt å snakke om klassebesøket allerede i begynnelsen av niende klasse.

De spanske ungdommene var veldig trivelige og lette å komme i kontakt med. Vi var ikke så veldig flinke i spansk, og de var ikke så veldig flinke i engelsk heller, så kommunikasjonen var kanskje ikke så god. Vi fikk uansett til å holde noen samtaler. Vi inviterte til og med hele klassen med på bowling den kvelden.Etter klassebesøket fikk vi masse fritid. Vi dro på shopping en god stund, vi solte oss, plukket appelsiner og slappet av før vi møtte spanjolene på bowling.

klassen min og den spanske klassen.

Jeg må bare le når jeg ser dette bildet av meg og Sturla!

conquat og appelsiiin. Ah, paradiset ♥

Sandra, Tamara, José, Isa, meg, Maja og Julie

busstur i spanien

Nå er det egentlig veldig lenge siden jeg har vært i Spania, med tiden strekker ikke til. Så her kommer innlegget for dag 4 i spania:

Dagen ble brukt til å kjøre rundt i minibuss og se forskjellige steder i Murcia. Vi fikk se en gammel borg, og vi var på museum. Jeg fikk blant annet se en orginal av et picasso bilde. Selv om jeg ikke er så veldig opptatt av kunstmalerier, var det veldig stilig å se. Vi kjørte etterhvert opp til en helt hvit by på toppen av en ås. Ah, jeg elsker slike hvite hus, smale søte gater og god utsikt. Senere klatret vi rundt inne i grotter som som besto av nesten bare gipskrystaller. Det var sykt fint! Etter det gikk turen videre til det stedet hvor de spilte inn filmen ''den gode, den onde og den grusomme''. Landskapet i filmen skal liksom forestille Amerika, men siden landskapet er så likt som i Spania og Spania gjorde det enklere og billigere å filme, ble filmen  spilt inn der. Jeg har aldri sett filmen, men kunne tenke meg å se den bare for å kjenne igjen landskapet og den lille ''byen'' som sto igjen etter filmingen. På tilbaketuren var de fleste ganske slitne etter å ha kjørt rundt lenge. Det var likevel veldig koselig. Hele klassen hadde allsang, og jeg kommer til å huske den kvelden i bussen som en  koselig kveld med spanskklassen.

Ved den gamle borgen var det et marked. Jeg tror aldri jeg har kjøpt så mye godis i hele mitt liv...

Den fantastiske spanskgjengen ♥

Sturla, Håkon, mei

oh gosh.

Statist på ''gøy på landet''

''Gøy på landet''-gjengen har nå kommet til værdens fineste kommune, Rissa. Til høsten vil dere kunne se bydamene som skal reise ut hit på landet for å treffe ungkarene i bygda. Jeg ble oppringt rett etter skolen for å ta med meg noen venner og stille opp som statist på ''gøy på landet''. Jeg visste ikke så mye om hva jeg skulle gjøre akkurat da, men det viste seg at vi skulle sitte i en buss og ''spille'' bydamene. Vi gjorde ikke så mye. Filmklippene ble tatt utenifra, og det skulle bare se ut som om det var noen i bussen. Det ble tatt videoer da vi kjørte på forskjellige steder i Rissa. Dette gjorde vi altså mens bydamene var på date med noen av Rissas ungkarer. Det var langt fra kjedelig, og jeg gleder meg til jeg kan se dette på tv'n, peke på en mørk skygge fremst i bussen og si: -Det var meg! Ellers fikk vi ganske mye oppmerksomhet av forbikjørende da vi rånte ''gøy på landet''-bussen. Haha, det var gøy!

Dagens autfait

statister :))))))

Anne spanderte is etter en fantastisk innsats som statist.

This week

Mandag: Klassetur til Trondheim
Vi dro til byen for å besøke adresseavisa og for se musikal på Trøndelag teater. På adresseavisa fikk vi prøvd oss som journalister i mini-Trondheim som var bygd inne i lokalet. På kvelden ble det Hair-musikal. Det var en kjempebra forestilling, men høydepunktet kom da en gammel teater-kjenning, Hans Petter, kjente meg igjen blant publikum og dro meg med ut på senen på det siste nummeret. Jeg var egentlig mest glad for å se Hans Petter igjen, men det var også sykt kult å danse på senen foran alle sammen også!

Æ syns du e deili, ja ♥

Mette, journalisten i mini-Trondheim

Lasagne på jordbærpikene ♥

Tirsdag: Info om eksamen
På tirdag fikk vi i klassen vite hva vi skulle ha på skriftligeksamen og prøvemuntlig. Det ble engelsk på begge for meg, noe jeg synes jeg var ganske heldig med.

Onsdag: Frivillig skole
Vi kunne selv velge om vi skulle møte opp på skolen denne dagen for å forberede oss til prøvemuntlig. Jeg møtte faktisk opp på skolen fra 9 til 3, på grunn av at hvis jeg hadde blitt sittende hjemme, hadde jeg ikke gjort en dritt.

Torsdag: 17. mai
Jeg hadde en fin 17. mai selv om det regnet ganske mye. Den kunne selvfølgelig ha blitt bedre om været hadde vært med passende. Det ble heller ingen is-rekord i år, men det var uansett gøy å farte med venner, gå i tog og spise middag med de beste. Kort fortalt.

Fredag: ...
Det skjedde egentlig ikke så mye, bortsett fra at jeg jogget en tur.

Lørdag/ I dag:
Jeg dro for å møte Silje. Det er alltid koselig!

Morgendagen:
Jeg skal løpe Botn Rundt, som er et årlig løp i Rissa, den lille bygda mi. Jeg tror jeg får 10-årsmedaljen i år. Haha, rart å tenke på at jeg har løpt/syklet en og en halv mil hver eneste år siden jeg begynte i 1. klasse. Siden jeg skal løpe i morgen, er det vel kanskje på tide å ta kvelden. Jeg vil helst ikke gå glipp av det 10. året mitt rundt Botn.

Bildene fra pastell-shooten

Jeg har ventet så lenge på disse bildene. Det har nesten ikke vært en eneste dag der jeg ikke har sjekket e-posten for å se om bildene har kommet, og i dag kom de. Jeg hadde store forventninger til at disse bildene skulle gjøre meg ekstremt fornøyd, og det gjorde de også, til tross for at jeg ikke er fan av høy, stram hestehale. Gosh, jeg elsker disse bildene. En stor takk til Benedicte (fotografen), assistentene hennes og Edel, som er medellen som jeg tok bilder med.

Nydelige Edel.

Ahh, jeg er så fornøyd ♥

Rhodos i september

Jeg burde kanskje fokusere på å glede meg til den norske sommeren først og fremst, men jeg greier altså ikke å la være å tenke på at jeg skal til Rhodos i september. Jeg har ikke kjent ordentlig syden-temperatur på kroppen siden jeg gikk i første klasse. Det er altså 9 år siden. Jeg har reist en del siden den gang. Jeg har blant annet vært i Nederland for å besøke pappa et par ganger, og jeg har vært i USA og Paris. Jeg har også vært i Spania og Malta, men det var ikke syden-sesong på noen av plassene, så jeg har ikke følt temperaturer over 30 grader på lang tid.

I år blir det som sagt Rhodos-tur på meg. Jeg får også ta med meg Ragnhild på turen, og da kan det vel ikke bli bedre! Jeg ser fram til varme og sol, og speilrefleksen får sikkert kjørt seg i løpet av turen tenker jeg. Ah, I can't wait. Det kan kanskje bli London til sommeren også, men det er langt fra sikkert enda. Jeg krysser fingrene for det også!