Hjem Om bloggen Kontakt Arkiv Kategorier

Sirkus 70: Vandring til Nordkapp

Nå skal jeg fortelle om den aller siste delen av langturen vår. Vi hoppet av hurtigruta på kaia i Honningsvåk klokken 06.00. Målet var klinkende klart: Vi skulle til nordkapp! Vi pakket om sekkene våre på kaia. Sekk, ski, skisko og pulkene måtte opp på ryggen den første biten, og det var ikke lett å bære på. Det ble en tung etappe de første kilometrene, men gleden var stor da vi kom til de første snøflekkene og skiene kunne festes til føttene i stedet for på sekken.

Turleder Einar gjør seg klar for sin etappe...

... sammen med meg. Her har jeg fått sekken på ryggen også, med litt hjelp vel og merke.

Helene viser vei til Nordkapp

De første to dagene var ganske like. Det var to rene transportetapper på tilsammen omtrent 3 mil. Vi hadde en pulk på hvert teltlag, som vi byttet på å dra. Den pulken var forferdelig tung, spesielt i oppoverbakke. Jeg slet skikkelig med å dra pulken med meg til tider, men det gikk til slutt. Heldigvis ble den lettere etter at det gradvis ble mindre av både mat og bensin.

Jeg er så heldig som har verdens beste klasse. Tenk så morsomt vi har hatt det både på vandring og i camp! Jeg har hatt utallige latterkramper og latterutbrudd. Det gjør ikke noe at enkelte bakker er tunge når man har det så gøy!

Slik så campen ut for dag 2 og 3

På den tredje dagen skulle vi bare ta en liten svipptur innom Knivskjellodden, som er fastlandsnorges nordligste punkt. Det viste seg å bli en lengre svipptur enn hva vi først tenkte. Vi la igjen telt og store sekker og tok dagstursekken på ryggen og tenkte at to mil ville gå raskt. Det startet med at vi hadde tatt litt feil av den planlagte ruta og at den ble mer kronglete enn hva vi hadde forestilt oss. De siste to kilometrene ut til odden gikk vi til fots, og ute på odden var det så fint at vi ble der helt til klokken fem på ettermiddagen. Jentene slikket sol og guttene tok seg et iskaldt bad i havet. Så da kom vi ikke tilbake til camp før klokken var åtte på kvelden. Vi var slitne, men det gjorde ikke noe. Det var en fantastisk tur som ingen av oss ville vært foruten.

Ingrid og Ingebjørg med den karakteristiske nordkapp-klippen i bakgrunnen

Den fine klassen min på knivskjellodden!

Den fjerde og siste dagen hadde vi bare 3 km igjen til nordkapp. Vi kom fram klokken 11, og brukte resten av dagen på å ta bilder sammen på globen og se oss rundt på museet.

Jeg får runde av med å fortelle nok en gang hvor fantastisk denne turen har vært. Det er nok den beste turen jeg har hatt i løpet av hele året mitt på Øytun Folkehøgskole, og det har vært mange gode turer! Takk for turen!

Én kommentar

Mona

25.04.2016 kl.10:24

Ser kjekt ut :) Litt 71 grader nord aktig :)